Napisała : Edyta Zając poniedziałek, 15 lipca 2013



Zarządzanie czasem i zadaniami jest dobrym sposobem na szybsze osiąganie celów i spełnianie marzeń. Jeśli wiesz, dokąd chcesz iść i zaplanujesz to, masz większe szanse na realizację nawet najbardziej szalonych pomysłów. Czy tworzenie bloga to szalony pomysł? Pewnie tak - dla niektórych z nas. Na szczęście są też pasjonaci, którzy blogowanie traktują jak wielką pasję, a nawet pracę. Zarządzanie czasem jest zatem tym, co profesjonalny bloger powinien mieć w głowie. Po co? Rozwój. Blogowanie może wznieść Cię na szczyty. 

Po kilkunastu mailach, jakie dostałam ostatnio, postanowiłam pokazać Wam kilka trików, które sprawiają, że pisanie blogów jest moją cudowną (codzienną) przygodą. Zarządzam czasem zawsze - też tutaj. 



Wydaje mi się, że pisanie blogów sprawia, że stajemy się bardzo kreatywni - do głowy wpadają przeróżne pomysły i wygląda na to, że jedyną szansą na ich urzeczywistnienie jest pisanie postów każdego dnia. Inspiracji jest mnóstwo, pomysły mogą się pojawiać nawet w trakcie oglądania wiadomości - trzeba zatem zadbać o to, aby ich nie zgubić. 

Zadbaj o to, aby Twoje kreatywne myśli zostały cudownie wykorzystane. Zawsze noś przy sobie notatnik, w którym na gorąco zapiszesz każdy pomysł, dzięki któremu Twój blog się rozwinie, a jego treść będzie jeszcze bardziej interesująca dla czytelników. Masz mnóstwo opcji - noś papierowy notes, zapisuj w Remember The Milk lub Evernote - ważne, aby te sposoby były skuteczne:
- powinieneś mieć do nich dostęp
- powinieneś do nich regularnie wracać (jaki sens ma zapisywanie w miejscu, do którego się nie zagląda?)
- powinieneś robić w nich od czasu do czasu porządek

Na początku zapisywanie inspiracji i pomysłów nie jest takie proste - nie od razu jesteśmy otwarci na własne inicjatywy. Z czasem jednak (wraz z zapisywaniem) budzi się szalona kreatywność, a nawet najmniejszy bodziec może sprawić, że napiszesz post swojego życia (mój ulubiony i bardzo popularny artykuł na blogu powstał dzięki temu, że zapisałam jedno hasło w notesie - od tamtej pory ufam intuicji).

Zapisywanie to nie tylko notowanie pomysłów - kiedy przeglądasz sieć, nie zapomnij o oznaczaniu tych stron, które bardzo Ci się spodobały, zawierają ciekawe (np. techniczne) rozwiązania, inspirujące artykuły, które chcesz pokazać innym. Dzięki przeglądaniu i wracaniu do nich - wykorzystujesz je podwójnie.




Kiedy zaglądam na nową stronę, chcę wiedzieć, o czym będzie. Czy zawsze dostrzegam to, co chce pokazać bloger? Jak zróżnicowane będą artykuły? Czy mogę się w nich pogubić? Bez względu na to, jak lifestyle'owy ma być blog - zastanów się nad tym, co będzie Twoją główną domeną. Dzięki zaznaczeniu kilku sfer (tematów) łatwiej Cię znajdę w blogosferze i prawdopodobnie zbierzesz wokół siebie pokaźną grupę osób o podobnych zainteresowaniach. Określanie swoich stref eksperckich może być też drogą do zawodowego rozwoju.

Wybór kilku głównych tematów postów może być dużym ułatwieniem w procesie planowania artykułów, jakie pojawią się na Twojej stronie. Zastanów się zatem nad tym, co będzie dla Ciebie najbardziej inspirujące. Dobrze by było, gdybyś skusił się też na zaznaczenie tego na swoim blogu (u mnie jest zakładka Piszę o...). Dzięki określeniu ulubionych stref możesz połączyć siły z innymi blogerami, zrealizować wspólny projekt lub dołączyć go grupy osób, które piszą o tym właśnie temacie. 



Lubimy serie artykułów - i mówię to jako czytelnik blogów. Kiedy wchodzę na blog kulinarny, na którym co tydzień pojawia się nowy przepis na drink, koktajl, danie z amarantusem lub ciasto czekoladowe - wiem, że mam po co wrócić za tydzień. 

Zastanów się nad tym, jakie serie postów byłyby dla Ciebie najciekawsze (blog należy do Ciebie i ma być Twoją radością, prawda?) - kiedy będziesz je pisać, pasję poczuje każdy czytelnik. Zrób eksperyment - możesz ustalić, że w poniedziałek piszesz o jednym temacie, we wtorek o innym. Czemu nie podsumować miesiąca, napisać artykuł W sierpniu chcę... (jak Basia), przeprowadzić z kimś wywiad (jak Mari), dzielić się linkami (jak Happyholic lub Catherine), pokazywać swoje życie od kuchni (jak Alina), zachwycać się na blogu odwiedzonymi miejscami (jak kolejna Basia), robić relacji z własnych wyzwań (jak Krufka czy Nadine) lub pokazywać swoje największe inspiracje (jak Ada)?

Zaplanuj swoje serie postów - jak? Popatrz niżej.



Moje notatniki pękają w szwach - tak wiele pomysłów blogowych chciałabym zrealizować. Mimo wszystko jednak, nie zawsze czuję, że dany artykuł napiszę tak, jak sobie wymarzyłam. Dzień, tydzień lub miesiąc są nieodpowiednie. Dlatego właśnie z całej masy inspiracji i pomysłów, wybieram te, które w tym miesiącu nadadzą rytm moim dniom. Blogerem jest się cały czas - mam przemyślenia, robię zdjęcia, planuję sobie, kiedy będę pisać. Tematy artykułów będą zatem towarzyszyć mi każdego dnia.

Warto zrobić plan postów na najbliższe cztery tygodnie - będziesz mieć większy wgląd w swojego bloga i bardziej strategicznie podejdziesz do jego tworzenia. Co powiesz na wyznaczenie sobie celów na ten czas?
Plan postów możesz zrobić przy użyciu kalendarza lub listy rzeczy do zrobienia. Mnie ostatnio przekonuje coś innego - arkusz z wydrukowanymi dniami w miesiącu.




Określając konkretne daty udostępnienia artykułu, możesz nie tylko ładnie zaplanować swoje działania (czyli tworzenie treści posta, przygotowanie własnych zdjęć, wyjście po to, aby np. zrealizować wywiad lub wypróbować restaurację, którą recenzujesz). Wzmocnisz swoją motywację - po stworzeniu mojego planu na lipiec, poczułam przypływ energii - bardzo chciałam zrealizować wszystko to, co zaplanowałam. Zauważyłam też, że mój blog podoba mi się coraz bardziej.



Moje blogi się rozwijają i coraz częściej zauważam, co warto do nich dodać - wkrótce na LSA pojawi się miejsce, z którego będzie można ściągnąć pomocne pliki i arkusze, a na The Body. Naturally. kilka dodatkowych rzeczy, dzięki którym czytelnicy będą mogli się rozwijać. Ale jak widzisz - tu nie chodzi tylko o treści, ale i o całość - wygląd bloga (może warto zmienić szablon), media społecznościowe, stworzenie blogrolla, odpisywanie na komentarze. 

Wykorzystaj czas w stu procentach i zastanów się nad tym, kiedy zrealizujesz pozostałe działania na blogu - czyli także te, które nie dotyczą tylko pisania artykułów. Blog to nie sekretny pamiętnik - zadbaj także o czytelników, usprawniając Wasz kontakt, ale i o swój profesjonalizm:
  • ucz się, jak robić piękne zdjęcia (jeśli na blogu zamieścisz własne - z radością przyjrzę się Twoim postom) - sprawdź koniecznie Photoble, poradniki dla osób używających takie aparaty jak Ty (np. Nikon D90) - od Ciebie zależy, jakie będą Twoje fotografie
  • czytaj o blogowaniu - ostatnio trafiłam tutaj.
  • poszukuj wskazówek - świetne daje Ula
  • reaguj na komentarze i maile czytelników bloga (nie zapomnij o umożliwieniu im mailowania do Ciebie - możesz podać swój blogowy adres mailowy lub stwórz formularz kontaktowy np. dzięki EmailmeForm)
  • zdobywaj wiedzę - czytaj, ucz się, dowiaduj - to widać, czy wiesz, o czym piszesz
  • ulepszaj bloga - ma podobać się Tobie i innym - zapytaj, co o jego wyglądzie uważają Twoi bliscy, przyjaciele lub czytelnicy. Ciekawym i przydatnym rozwiązaniem jest spoglądanie na swojego bloga krytycznym okiem raz na miesiąc - co byś ulepszył tym razem?



Oto kilka moich propozycji - mam nadzieję, że będą przydatne i pomogą w planowaniu.
A na koniec mam prośbę - prześlijcie linki do swoich blogów - tak mało Was znam ;-)



[ 46 komentarze... przeczytaj i skomentuj ]

  1. Moj blog: www.powiewinspiracji.blogspot.com
    Milego czytania i ogladania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poruszyłaś ważny temat - wracanie do swoich notatek i inspiracji. Ja owszem, zapisuję jak coś mi wpadnie do głowy albo trafię na coś ciekawego w sieci, a potem... I tak o tym zapominam. Powinnam to bardziej uporządkować, bo pewnie umknęło mi przez to kilka pomysłów.

    Ogólnie bardzo fajne wskazówki :) i ja też bardzo lubię serie wpisów, pamiętam nawet w jakie dni co się u kogo pojawia :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też polubiłam serie wpisów - wydaje mi się, że dzięki nim bardziej poznaję blogerkę (blogera?) :)

      Usuń
  3. Witaj :)
    Czytam Twoje artykuły już czas jakiś... Czuję, że jestem w miejscu, w którym bardzo przyda mi się lepsze zarządzanie czasem i umiejętność planowania i wyznaczania celów. Zaglądam zatem regularnie...:)
    Zapraszam do siebie...
    madivacreative.blogspot.com

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepiękny blog - gratuluję! :)
      Zapraszam do mnie często!

      Usuń
  4. Edyta świetny wpis!:) jutro mam day off matki polki. Jadę pociągiem do ulubionego miasta, poodkurzać w głowie :) ściskam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie to ulubione miasto? Kraków? :)

      Usuń
    2. Warszawa:)
      Przyjadę, przyjadę promise :)

      Usuń
  5. Ależ ja lubię Twój styl pisania! :) Coś czuję, że wkrótce rozwiniesz ten temat w kolejnym lub kilku kolejnych postach :) zawsze lubiłam Cię czytać, odkąd trafiłam półtora roku temu na posty sprzed paru lat, śledzę bardzo regularnie i wciąż wracam do starych wpisów. Lubię u Ciebie to, że zawsze każdy temat jest u Ciebie tak dokładnie opracowany!
    Ja uwielbiam mieć w zanadrzu kilka zapasowych postów. Kiedyś próbowałam zrobić sobie plan na dany miesiąc (pod względem tego, o czym chciałabym pisać), ale, tak jak mówisz, jeśli aktualnie nie czuję, że artykuł będzie dobry, to nawet go nie dotykam. Wybieram coś innego albo przeczekuję. Zapisuję wszystkie pomysły na wpisy, niektóre z nich modyfikuję, ulepszam, ale zawsze są wielką inspiracją i podsuwają mi następne pomysły :)
    Ciekawe, co wymyślisz następnym razem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie jak ty. Mam około 20 kopii roboczych i stary plan na kwiecień, z którego nie wszystkie pomysły zostały jeszcze wykorzystane :)

      Usuń
    2. Krufka, do tematu blogowania wrócę z pewnością ;)
      Cieszę się, że tak długo ze mną, a Twój blog - cudny!

      Usuń
    3. Mari, zachwycam się też Twoim blogiem - pięknie wygląda, ciekawe, co będzie się teraz tam działo, skoro tyle pomysłów jeszcze nie wykorzystałaś :)

      Usuń
  6. U mnie niestety rada z planem postów się nie sprawdza, ale związane jest to z charakterem bloga. Moje notki często powstają pod wpływem impulsu, są efektem tego, że coś się w danym momencie dzieje. Często jednak ulegam prośbom czytelników i robię wpisy dłużej przygotowywane, specjalnie pod nich i wtedy określam harmonogram kiedy je opublikować :)
    Mam natomiast na pulpicie folder, do którego wrzucam wszystkie znalezione w sieci inspiracje czy też pomysły na notkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne - wiele zależy od charakteru bloga, jednak zawsze waro gdzieś swoje inspiracje przechowywać - chociażby po to, żeby wzmacniać swoją kreatywność :)s

      Usuń
  7. Aj aj aj ale radość! Dziękuję za polecenie mojego bloga. Bardzo dobry post, wszystkim blogerom się przyda. Teraz trzeba sobie tylko trochę czasu wygospodarować i do roboty z uporządkowaniem swoich postów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale gdy znajdzie się chwilę, a potem to wszystko uporządkuje - może wyjść coś ciekawego :)

      Usuń
  8. też kocham cykle, najbardziej rozwojowe czwartki u Ani ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatny post, ostatnio zabrałam się za bardziej regularne pisanie, ale wciąż czuję, że mój blog nie jest taki, jakiego bym sobie życzyła. Będę pracować nad nim dalej, a Twoje wskazówki z pewnością będą bardzo pomocne.
    Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy i inspirujący post. Postaram się wykorzystać Twoje rady i popracować nad swoim blogiem - ostatnio dużo o tym myślę, mam sporo nowych pomysłów. Przez to wszystko dawno już nic nie napisałam, ale nadrobię zaległości!
    Zapraszam wszystkich, którym bliska jest ekologia i zdrowy styl życia: www.ekotuba.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za ten artykuł :) Wprawdzie jestem dopiero poczatkującą blogerką, ale zgubiłam się w chaosie świata realnego i blogowego, więc takie wskazówki mi się zdecydowanie przydadzą. W końcu muszę ogarnąć ten mój kawałek cyberprzestrzeni :)

    theserpentine.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię przeglądać perełki tygodnia u Happyholic. Zapraszam do mnie :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Stosuję wszystkie te sposoby i potwierdzam skuteczność :) Co prawda do zapisywania wszystkiego, nieustannie - trzeba się przyzwyczaić, ale to procentuje. A miesięczne i tygodniowe plany również zapisuję w taki sam sposób, jaki zaprezentowałaś... :)

    Miło mi bardzo, że wspomniałaś o moim cotygodniowym cyklu! Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Ciebie nie miałam wątpliwości - czułam, że blogowe planowanie nie jest Ci obce ;)

      Usuń
  14. Jakże się zgadzam- zrobiłam miesięczny spis postów na blog i mimo, że troszkę się harmonogram zmienia to jednak czuję się spokojniejsza i wiem kiedy jakie zdjęcia i materiały muszę przygotować. Planowanie i spisywanie pomysłów wiele ułatwia- tym bardziej jak się jest mamą i robi wiele rzeczy na raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie - wydaje mi się, że o ten spokój przde wszystkim chodzi :) A mamom spokój potrzebny!

      Usuń
  15. Uwielbiam Twoje posty i sama również stosuje wiele z tych wskazówek w praktyce! :))
    Dziękuję OGROMNIE za uwzględnienie mnie i mego artykułu w Twoim poście!!
    Pozdrawiam cieplutko,
    Ula

    OdpowiedzUsuń
  16. To ja zapraszam do siebie :)
    http://czekoada.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja zapisuję wszystkie inspiracje i pomysły, spisuję również miesięczny plan postów, który jednak jest u mnie bardziej ogólną ramą na dany miesiąc niż szczegółowym harmonogramem. Mój blog czeka na letnie pielenie, jest kilka chwastów, które wiem, że muszę usunąć. Dziękuję za motywujący i jak zwykle przemiły w odbiorze post :)
    A mój blog tutaj: http://makowepole.blogspot.com/ Zapraszam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze Ci się spodobał :)
      Zajrzę do Ciebie!

      Usuń
  18. Niezwykle przydatne wskazówki i od razu zacznę z jednej korzystać.
    byizis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę popraw baner do g+, ponieważ obecnie odsyła do Pinterest.

      Usuń
  19. Dziękuje za cenne wskazówki, pewnie jeszcze nie raz do nich wrócę ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapraszam również do mnie: http://calaonawsieci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. To chyba mogę zaprosić do siebie :-)
    http://siostraelwa.blogspot.com/

    Ostatnio w wolnym czasie wzięłam się trochę za niego, jednak należy włożyć jeszcze dużo pracy, tak mi się wydaje:)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Akurat tego mi trzeba było bo czuję, że czegoś brakuje:)może potrafisz pomóc? Spojrzysz neutralnym okiem :) Zapraszam na www.malinowy-raj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wybierz się na spotkanie blogerów we wrześniu - coś poradzimy :)

      Usuń


Technologia Blogger.
Mój blog na temat odchudzania:
eporady

Zapisz się do newslettera

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

- Copyright © Life Skills Academy -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -