Archive for październik 2012

Get Organized Month. Tygodniowa Lista rzeczy do zrealizowania 4

Rozpoczyna się ostatni tydzień organizowania nowego życia i nowego domu. Doprowadzam każdego dnia mój mały chaos do nieco innego stanu i odnajduję w nim siebie. Zorganizowane życie zawsze sprawiało, że łatwiej realizowałam wiele, nawet szalonych pomysłów, a teraz staje się dla mnie szansą na spełnianie kolejnych marzeń. Zapraszam więc Ciebie do towarzyszenia mi w kolejnej odsłonie Get Organized Month.






23 października - czas rozpocząć zmiany od wyrzucania. Zrób obchód i umieść w koszu co najmniej 20 niepotrzebnych rzeczy. Dzięki temu pojawi się miejsce na nowe przedmioty.

24 października - prawdziwie zorganizowane miejsce do pracy i życia to takie, w którym każdy przedmiot ma swoje miejsce. Wyobraź sobie, że każda kartka papieru znajduje się tam, gdzie trzeba, każdy kubek ma swój dom, a każdy długopis odpowiednie miejsce do przechowywania. Za każdym razem, kiedy zauważasz rzecz, która nie ma się gdzie podziać, pozwalasz sobie na niszczący kreatywność chaos. Natomiast w sytuacji, gdy wszystkie rzeczy są na swoim miejscu, pozwalasz sobie na minimalizm, który ułatwia życie. Dlatego dzisiaj zajmij się organizowaniem kilku ważnych przestrzeni w swoim domu. Zagospodaruj szuflady, pudełka (ładne i estetyczne!) lub szafki na te rzeczy, które pomogą Ci w dobrym organizowaniu swojego życia:
  • miejsce na paragony i rachunki do przejrzenia i zapłacenia - zwykle raz w tygodniu zajmuję się kontrolą wydatków i sprawdzam czy wszystkie finansowe sprawy mam już załatwione. Łatwiej mi to przychodzi odkąd zorganizowałam w swoim domu szufladę, do której wrzucam tego typu karteluszki. 
  • przestrzeń na gazety do przejrzenia - jeśli kolekcjonujesz określone czasopisma, zadbaj o to, aby na półce w regale znalazły swoje miejsce. Jeśli jednak masz w swoim domu gazety do przeczytania i wyrzucania, nie pozwól na to, aby zagracały Twój dom. Umieść je w jednym miejscu, a po przeczytaniu niezwłocznie umieszczaj w koszu.
  • miejsce na zapas notatników i przyborów do pisania - moje biurko zawsze było zasypane małymi karteczkami i notatnikami, które, owszem, używałam, ale w rezultacie wszystkie moje ważne sprawy były zapisywane w przeróżnych miejscach. Efekt był oczywisty - zamiast kontrolować to, co było istotne, przypominałam sobie o tym dopiero podczas porządkowania biurka. Przygotuj więc sobie zamykane pudełko, w którym umieścisz notatniki, których nie używasz. W zasięgu ręki trzymaj jeden - wtedy z łatwością wrócisz do zapisanych spraw.
Podczas organizowania swojego domu i życia stworzyłam wiele takich miejsc, dedykowanych konkretnym przedmiotom. W moim domu pojawiło się miejsce na zakrętki butelek, materiały dotyczące samorozwoju, taca z kosmetykami mojej córeczki (łatwo wszystko można przenieść) i osobne miejsce na biżuterię. Przydatne było też wygospodarowanie szuflady na wszelkie kabelki, reklamówki i torebki na prezenty. Przedmiot, który nie ma swojego miejsca jest wyrzucany.

25 października - Jeśli masz w domu książki, właśnie nadszedł czas na zajęcie się nimi i uporządkowanie ich tak, aby łatwiej było Ci korzystać ze swoich zbiorów. Przejrzyj więc książki i podziel je tematycznie - w moim księgozbiorze są powieści, książki dotyczące psychologii i samorozwoju, książki o podróżowaniu, dotyczące nauki języków i związane z hobby mojego M. Mam też poezję i cytaty, a także albumy. Podzielenie książek na kilka rodzajów umożliwia ich interesujące ułożenie, a także przyspiesza poszukiwania. Pamiętaj! Jeśli jakiekolwiek książki się powtarzają - oddaj je komuś lub sprzedaj. Nie pozwól na zagracanie Twojego domu.

Oprócz podziału książek na rodzaje, uporządkowałam je według kolorów. Białe książki są teraz w mojej prowansalskiej sypialni.

26 października - uporządkuj dzisiaj swój komputer i zobacz co w sobie kryje. Wyrzuć tak wiele ściągniętych plików, ile tylko możesz, a te, które chcesz pozostawić, umieść w odpowiednio opisanych folderach. Zacznij wreszcie korzystać z interesujących rzeczy w swoim komputerze.

27 października - odkąd mieszkam w Krakowie (i w rezultacie od czasu do czasu pojawiam się w domu rodzinnym) zawsze mam mnóstwo rzeczy do oddania lub przekazania rodzinie. Są płyty, książki, pojemniki na żywność itd. Żeby o nich nie zapominać przed następną wizytą, przygotowałam specjalną przegrodę w szufladzie, w której umieszczam rzeczy nie należące do mnie, wykorzystane, które powinny szybko wrócić do właściciela.
Znajdź takie miejsce dla rzeczy w Twoim domu - mogą być to również przedmioty, które podarujesz potrzebującym. Odłóż je tam i już nie przetrzymuj.

28 października - zadbaj o swój rozwój i zaplanuj następne weekendy tak, abyś mógł przeznaczyć kilka godzin na czytanie książek, rozwijanie swoich zainteresowań i dokształcanie się. Nie zapomnij o wpisaniu tych zajęć w kalendarz - to musi się wydarzyć!

29 października - jak często tuż przed snem przypominałeś sobie o bardzo istotnej rzeczy do zrobienia lub wpadałeś na genialny pomysł, a potem obiecywałeś sobie, że na sto procent następnego dnia będziesz o tym pamiętał? A następnego dnia nie pamiętałeś niczego lub nie miało to tak ekscytującego brzmienia jak kilka godzin wcześniej? Przygotuj więc sobie zestaw, który wspomoże Twoją wieczorną kreatywność i zapewni Ci spokojne projektowanie wyjątkowych rzeczy. Umieść przy łóżku notes i długopis tak, aby każde Twoje słowo mogło być zapisane bez konieczności wstawania. Zadbaj też o oświetlenie. Spokojne rejestrowanie takich myśli sprawia, że uwalniamy napięcie. Poza tym wieczorem wszystko wydaje się możliwe..




wtorek, 23 października 2012
Napisała Edyta Zając

Get Organized Month. Tygodniowa Lista rzeczy do zrealizowania 3

Pierwszy tydzień projektu Get Organized Month skupiał się wokół ogólnego porządkowania życia - często zapominamy o obietnicach, zobowiązaniach, a także chaotycznie przygotowujemy się do kolejnych etapów życia. Kiedy zmienia się pora roku - nie celebrujemy tego, nie przeżywamy wyjątkowo kolejnych etapów naszego życia tylko bardzo często pozwalamy sobie na to, aby świat istniał sobie gdzieś obok nas. 

Kolejny tydzień projektu pozwalał na kreowanie pięknego otoczenia, które w skuteczny sposób inspiruje nas do efektywnej pracy i błyskawicznego realizowania zadań. To, jak wygląda nasze biuro, miejsce pracy lub miejsce odpoczynku, w istotny sposób wpływa na psychikę. Chaos tworzy chaos, organizacja daje spokój i rozszerza pole kreatywności. 

Dziś rozpoczynamy kolejny tydzień Get Organized Month, którego hasłem przewodnim jest Nie zapominaj! W szale codzienności bardzo często zwyczajnie zapominamy o tym, co ważne, ale i o rytuałach, które są konieczne, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i negatywnych emocji. Często stresujemy się sprawami związanymi z organizacją własnej firmy, studiów i pracy, a także negatywnie wspominamy sytuacje należące do prozy życia - konserwację samochodu, brak potrzebnych przedmiotów czy przygotowania do świąt różnych członków rodziny. Nadeszła chwila, idealna do zorganizowania tych sfer życia.




Lista rzeczy do zrobienia w trzecim tygodniu października:

16 października - lubię eksperymentować z gotowaniem, dlatego często szukam inspiracji w przeróżnych czasopismach. Oczywiście nie zbieram wszystkich magazynów, lubię natomiast wyrywać z nich kartki z przepisami. Do niedawna ciekawe receptury spoczywały w ciszy w dużych pudełkach, do których niezbyt chętnie zaglądałam. To jasne - komu chciałoby się wyciągać stosy kartek, przekładać je, a następnie z powrotem wrzucać do pudeł tylko po to, aby znaleźć jeden przepis? Dzisiaj czas na wyzwanie i pewnie wyrzucenie części zbędnych rzeczy. Jeśli posiadasz jakiekolwiek inspiracje w stosach kartek - uporządkuj je. Przygotuj jeden segregator (oczywiście pasujący kolorystycznie do wnętrza, w którym go umieścisz) i dużo koszulek na dokumenty. Stworzysz teraz coś w rodzaju albumu, który chętnie otworzysz w poszukiwaniu nowych pomysłów. W każdej koszulce umieść tak kartkę z inspiracją, aby po jednej i po drugiej stronie znalazło się coś do oglądania. Jeden segregator powinien dotyczyć jednej tematyki, tak jak "gotowanie", "ciuchy" czy "pomysły na ozdobienie domu". Dzięki temu Twoje otoczenie będzie bardziej uporządkowane i rzeczywiście skorzystasz ze zgromadzonych pomysłów.

17 października - mówi się, ze osoba niedbająca o wygląd musi dwa razy więcej się napracować nad udowodnieniem swoich umiejętności niż ktoś, kto zwraca uwagę na pielęgnację. Dziś przeznacz trochę czasu na ustalenie niezbędnych rytuałów, które pozwolą Ci zachować zadbany wygląd. Ustal ze sobą (i z kalendarzem!) regularne wizyty u fryzjera (idealnie byłoby spotykać się z nim co 5-6 tygodni), dentysty (przegląd co pół roku, a jeśli masz coś do naprawienia - jak najszybciej), kosmetyczki (nawet jeśli radzisz sobie z pielęgnacją w domu, pozwól sobie na wizytę co najmniej raz na pół roku). Zdecyduj się na wykonywanie zabiegów tak, aby pokazać sobie, że pielęgnacja i celebrowanie Twojego ciała ma znaczenie. Może warto od czasu do czasu wybrać się do sauny lub skorzystać ze świetnej promocji i zdecydować się na masaż? Możesz również kupić olejki i zrobić sobie cudowny zabieg w domu. Wykorzystać różne propozycje i zadbaj o to, aby Twój wizerunek sugerował dobre rzeczy ;-)

18 października - posiadanie niektórych rzeczy może być konkretnym źródłem stresów. Takimi przedmiotami z pewnością jest samochód i komputer. Zadbaj więc o to, aby zapanować nad sprawami z nimi związanymi. Nagraj na jednej płycie lub umieść na jednym pendrive, na dropboxie lub w innym miejscu wszystkie sterowniki, które mogą być przydatne podczas następnego odświeżania systemu. Z pewnością chcesz oszczędzić czas i wolałbyś uniknąć ponownego przeszukiwania sieci. 
Jeśli masz samochód, przygotuj miejsce dla wszystkich dokumentów z nim związanych (segregator, pudełko, duża teczka, która zmieści wszystkie rzeczy). Przede wszystkim zadbaj o to, aby wszystko, co dotyczy samochodu, znalazło się w tym miejscu (faktury związane z zakupami, kontakty do mechanikow, dokumenty ubezpieczeniowe itd). Musisz mieć łatwy do nich dostęp w razie konieczności - lepiej więc mieć wszystko w jednym folderze. Ponadto zacznij tworzyć dokument napraw i konserwacji samochodu. Byłoby idealnie, gdyby udało Ci się prowadzić coś takiego od momentu kupna samochodu, ale nie zawsze jest to możliwe. Dokument powinien zawierać chronologiczne zestawienie wszelkich napraw i zabiegów, które przechodzi samochód, oczywiście z adnotacją dotyczącą ilości przejechanych kilometrów. Zapisz na nim, co ostatnio zrobiłeś (z datą!), napisz, kto wykonywał naprawę (dodaj np. numer telefonu) i dodaj informacje o przebiegu i o tym, na co warto byłoby zwrócić uwagę następnym razem. Wydrukuj dokument i umieść w folderze z dokumentami samochodu i uzupełniaj za każdym razem gdy dokonasz jakichś poprawek.

19 października - mój komputer zawiera setki zdjęć, odkąd oddałam się pasji fotografowania (najczęściej robię sesje posiłkom). Posiadanie takiej ilości fotografii ma sens wtedy, gdy z łatwością można je znaleźć. Jeśli więc posiadasz jakiekolwiek zdjęcia, nadeszła chwila na ich uporządkowanie. Stwórz w komputerze folder ze zdjęciami, w którym umieścisz podfolery zawierające fotki z kolejnych lat. Każdy z nich powinien zawierać zbiory zdjęć - zatytułuj je odpowiednio. Jedną z najbardziej skutecznych metod jest zgrywanie zdjęć z aparatu i umieszczanie ich w folderze zatytułowanego RRRR-MM-DD (rok-miesiąc-dzień) i tematem zdjęć (np. zdjęcia ze ślubu).   porzadkowanie zdjęć, wydruk, plan albumów = moje pomysły
Zachęcam Cię też do tego, aby wreszcie zająć się tworzeniem realnych albumów ze zdjęciami. Na początku zdecyduj, jakie albumy stworzysz (ja właśnie przystępuję do Ulubione momenty 2011 i Ulubione momenty 2012). Następnie wybierz zdjęcia i wydrukuj je w końcu. Wspaniałymi dodatkami do takiego albumu są bilety do kina, bilety lotnicze, kartki pocztowe i inaczej utrwalone wspomnienia, które pozwolą Ci na ciekawe urozmaicenie albumów. Zajmij się dzisiaj zatem projektowaniem swoich albumów.

20 października - byłoby dobrze zająć się dziś porządkowaniem wszelkich notatek i innych miejsc, w których zapisujesz rzeczy do zrobienia. Przejrzyj dzisiaj wszystkie karteluszki z zapisami i uporządkuj (np. stosując Remember The Milk) to, co masz do zrobienia. Nie pozwól sobie na to, aby zapomnieć o czymkolwiek co zostało zapisane w Twoim telefonie lub notatniku. Ustal datę wykonania tych zadań i powoli idź w stronę osiągania sukcesów i samorealizacji.

21 października - cele, które przed sobą stawiamy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Dzisiaj nadeszła odpowiednia chwila na weryfikację osiągnięć, które sobie zaplanowałeś. Zastanów się dzisiaj nad tym, co chcesz osiągnąć do końca tego roku - zostało niewiele czasu, prawda? Czym chcesz się pochwalić w styczniu, jakie sfery poprawić, jakie umiejętności posiadać? Wyznacz sobie ambitne cele, możesz wypisać je na osobnej kartce, wydrukować, a pod koniec grudnia odhaczyć te, które z konsekwencją i uporem zrealizowałeś (o celach pisałam też tu)

22 października - zajmij się strefą kosmetyków do pielęgnacji dłoni - myślę, że nadeszła odpowiednia chwila na wymianę pilników na te, które nie zniszczą płytki paznokci, a także na przejrzenie lakierów - wyrzuć stare, odłóż na bok te, których już nie użyjesz (możesz je komuś oddać), a te, które zostawiasz, włóż do lodówki. Będą dłużej Ci służyć.




wtorek, 16 października 2012
Napisała Edyta Zając

Czy jest mi potrzebna organizacja?

Życie w chaosie jest tak samo kuszące jak życie zorganizowane. Nic nas nie trzyma, musimy być spontaniczni, wciąż COŚ się dzieje, nie ma chwili spokoju. Tak, jest bardzo intensywnie. Niestety, żyjąc przez pewien czas w chaosie, dostrzegłam więcej minusów takiego trybu życia. Brak czasu na realizację zadań. Ciągłe spóźnienia. Często nieciekawe spędzanie dni i tygodni. Zero szans na rozwój. Konieczność reagowania na to, co dzieje się w życiu zamiast sterowania tym. Smętne wieczory, nudne weekendy. Zniechęcenie i skłonność do marudzenia. 

Zorganizowany tryb życia może być czymś zbawiennym. Kontrolując swoją codzienność pozwalamy sobie na realizowanie i pasji i wizji zawodowej kariery. Doświadczamy, sprawdzamy, przeżywamy. Wiemy, że w naszym życiu dzieje się coś interesującego, pozwalamy sobie na konkretne szaleństwa - wiemy, że powrót do świata nie będzie szokiem i nie utopimy się w tonach zadań do zrobienia. 

Pytanie: czy jestem zorganizowana? Czy mój tryb życia jest odpowiedni? Czy jestem spokojna, nie obawiam się, że coś przegapię, o czymś zapomnę?





Zachęcam Cię do zastanowienia się nad swoim życiem. Przemyśl to, gdzie teraz jesteś - nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć proces zmian:

1. Czy zwykle z powodzeniem realizujesz swoje marzenia i plany, masz czas na kończenie poszczególnych zadań?

2. Czy Twój plan dnia i tygodnia pozwala Ci osiągnąć zamierzone cele?

3. Czy Twój dom (miejsce, w którym śpisz, odpoczywasz, przygotowujesz się do nowych wyzwań i kryjesz się przed światem) jest Twoim małym sanktuarium,w którym czujesz się swobodnie, jesteś zrelaksowany i nie odczuwasz negatywnej energii?

4. Czy miejsce, w którym pracujesz (bez względu na to czy to dom czy biuro) jest zorganizowane tak, aby obniżyć Twój poziom stresu, pozwala Ci na szybkie i efektywne realizowanie zadań i jest dla Ciebie oazą produktywności?

5. Czy czujesz się po prostu dobrze w swoim życiu, czy czegoś Ci brakuje? Zastanów się, czy żyjesz w harmonii.


Przemyśl te pytania i podejmij decyzję - czy zechcesz towarzyszyć mi w mojej podróży do idealnego życia? Zapraszam Cię do tego - aktualnie prowadzę program Get Organized Month, wcześniej przechodziłam przez 30 days to Change. A niezmiennie zarządzam swoim czasem, zgodnie z kilkoma zasadami. Co wybierzesz?

piątek, 12 października 2012
Napisała Edyta Zając

Get Organized Month. Tygodniowa lista rzeczy do zrealizowania 2

Po tygodniu organizowania życia na nowo wcale nie jest tak idealnie jak myślałam, że będzie! Co chwilę wpada mi do głowy nowy pomysł, mam mnóstwo wizji tego, co można ulepszyć i wydaje mi się, że na 4 tygodniach GOM się nie skończy ;-) Mimo że chaos trwa, mam wrażenie, że gdy już zakończę ten projekt, moje otoczenie będzie harmonijne, a ja poczuję przypływ nowych możliwości. Celem tej wędrówki jest przekształcenie domu w inspirujące miejsce, zminimalizowanie ilości domowych przedmiotów i usprawnienie zarządzania domem i życiem.

Nadeszła chwila na stworzenie kolejnej Listy Rzeczy do zrobienia w tym tygodniu. Tydzień temu zajmowaliśmy się i planowaniem domowych obowiązków i odpowiednim reagowaniem na zobowiązania finansowe czy związane z relacjami. Każdy poruszany aspekt jest ważny - zarządzanie życiem i realizacja zadań (jeśli ma być skuteczna) musi dotykać wszystkich sfer życia, a nie tylko jednej z nich. 




Lista Rzeczy do zrobienia na drugi tydzień października:

9 października - dziś nadszedł czas na zorganizowanie 'domowego' segregatora. Z pewnością w Twojej kuchni lub w stosie papierów znajduje się mnóstwo dokumentów związanych z prowadzeniem domu. W toku ogarniania życia powstanie jeszcze więcej materiałów usprawniających zarządzanie domowym życiem. Nie chcesz jednak przeszukiwać wciąż kuchni lub stosu papierów? Wybierz się do sklepu i kup nowy segregator, który będzie pasował kolorystycznie do miejsca, w którym będzie przechowywany. Ważne jest, aby był naprawdę nowy - Twój dom ma stać się coraz piękniejszy, więc zadbaj o wygląd rzeczy, które będą w nim już zawsze. 

Podziel segregator na kilka sekcji - możesz to zrobić za pomocą twardszych kartek A4 - napisz na nich 'rachunki', 'faktury', 'opłaty', 'plany' itd - cokolwiek Ci wpadnie do głowy. Idea jest prosta: w segregatorze umieścisz wszystkie kartki papieru, które mają ułatwić Ci sprawne realizowanie domowych spraw. Zadbaj o to, aby każdy dokument znalazł się w osobnej koszulce i w odpowiedniej sekcji.


10 października - w minionym tygodniu przejrzałeś swoje ciuchy i znalazłeś takie, które wymagają naprawienia lub odświeżenia. Dziś jest idealny moment na dokonanie napraw. Przyszyj guziki, wrzuć rzeczy do pralki, uratuj przynajmniej 10 rzeczy - resztę zaplanuj na kolejny tydzień. Dzięki temu wkrótce będziesz cieszyć się prawie nowymi, ale za to pięknymi (tylko pięknymi) przedmiotami.

11 października - dziś wracamy do tematu menu. Stworzyłeś już tygodniowy arkusz menu, teraz zastanów się, jakie produkty są w Twojej kuchni niezbędne - musisz mieć w lodówce jajka, mleko? W szafce mąkę, cukier, płatki owsiane? Zapisz na osobnej kartce wszystkie takie produkty. Posiadanie takiej listy sprawi, że z większą uwagą będziesz dokonywał zakupów i ograniczysz zbędne wydatki. Po stworzeniu menu na kolejny tydzień i po sporządzeniu listy zakupów, wystarczy jeśli sprawdzisz, co masz w lodówce i w szafkach.

12 października - jestem przekonana, że od czasu do czasu wychodzisz z domu lub gdzieś wyjeżdżasz. Pewnie wiele razy żałowałeś, że zapomniałeś o zabraniu niektórych rzeczy ze sobą lub Twoja podróżna torba była niekompletna. Czas zapanować nad tym aspektem życia i zorganizować się. Stwórz kolejną listę, na którą wpiszesz rzeczy, które zawsze musisz mieć przy sobie. Ja stworzyłam kilka takich list: jedna dotyczy wyposażenia torby podróżnej mojej córeczki - dość często podróżujemy i przemieszczamy się, więc muszę mieć przy sobie oprócz pieluch kilka innych rzeczy. Zapisałam też, co musi zawsze znajdować się w mojej kosmetyczce i mojej podróżnej torbie. Dzięki takim listom nie zapomnę już o niczym i od razu będę wiedzieć, co muszę dokupić. Teraz wystarczy jeśli przed każdym wyjazdem szybko skontroluję stan swoich bagaży - wystarczy spojrzeć na kartkę papieru.

13 października - każdy z nas powinien mieć domowe biuro - miejsce do pracy, pozwalające na skoncentrowanie się na działaniach i realizacji planów. Weź kartkę papieru i spróbuj zaprojektować takie miejsce - nawet jeśli już istnieje. 13 października to dobra okazja na planowanie i zmianę aranżacji. Narysuj więc (bez względu na to czy masz zdolności czy nie) wizję swojego domowego biura. Jak powinny zostać ułożone przedmioty? Jaką kolorystykę dodatków chcesz zachować? Co będzie oddawać Twój charakter i wzmocni Twoją motywację? Poszukaj stron internetowych, które będą Cię inspirowały (sama robiłam jakiś czas temu projekt białego biura - zobacz tu i tu) i pozwól sobie na zmianę. Zapisz, co powinieneś zrobić, aby uzyskać taki efekt. Co musisz kupić? Z czasem, krok po kroku sprawisz, że ta przestrzeń będzie wyglądać jak wymarzone miejsce.

14 października - wkrocz dziś do łazienki i bardzo dokładnie przejrzyj wszystkie znajdujące się w niej rzeczy. Otwórz też kosmetyczkę - niektóre kosmetyki mogły stracić ważność - wyrzuć je. Wyjmij każdy z nich i dokładnie go przetrzyj. Niezadbane, brudne od kremu czy pudru buteleczki nie wpływają pozytywnie na samopoczucie i dają wrażenie (nawet podświadome), że żyjemy w ogólnym bałaganie. Nie zapomnij o żadnym kosmetyku - wytrzyj chusteczką nadmiar tuszu z opakowania (grudki na nim przyspieszają wysuszanie!), usuń zaschnięty lakier z pojemniczka, zaostrz kredki (wcześniej umieszczając je na parę godzin w zamrażarce). Pozwól sobie na luksus życia w pięknych pomieszczeniach.

15 października - zawsze w sklepach dostaję mnóstwo próbek lub dostaję próbki kosmetyków od mamy. Wszystko byłoby super gdyby nie nieporządek, który pojawia się w mojej kosmetyczce. Jeśli masz podobny problem i chcesz nieco zorganizować ten obszar, stwórz dla swoich próbek osobne miejsce. Znajdź nieużywaną osłonkę na doniczkę, która będzie ładnie wyglądać w Twojej szafce. Możesz też kupić coś takiego - wcale nie musisz wydawać na nią majątku, wystarczy, aby estetycznie wyglądała. Włóż do niej próbki tak, aby łatwo było je przeglądać. Dzięki temu nie zapomnisz, że masz takie rzeczy w domu i w razie potrzeby z nich skorzystasz.




wtorek, 9 października 2012
Napisała Edyta Zając

Subiektywne podsumowanie pierwszego tygodnia Get Organized Month

Minął tydzień mojego wielkiego organizowania życia. Oprócz zajmowania się setką rzeczy, wypełnianiem obowiązków, oprócz pracy, udało mi się wprowadzić porządek w kilku obszarach. Ten tydzień był wyjątkowy - po raz pierwszy od dłuższego czasu zrobiłam coś spontanicznego zamiast wciąż sterczeć przy pracy. Zamiast realizować kolejne zadania, bez wymówek powiedziałam "tak" wyprawie w Tatry i bez najmniejszych wyrzutów sumienia oddałam się doświadczaniu. W sobotę poczułam w płucach górskie powietrze i przypomniałam sobie, że ja przecież kocham podróżować. Gdziekolwiek się da.






W miniony wtorek spojrzałam w kalendarz i znalazłam wiele okazji do świętowania. Dowiedziałam się, jakie propozycje ma Kraków w październiku i wpisałam w kalendarz kilka z nich. Zaprosiłam do siebie znajomych i wreszcie usiadłam, aby narysować ostateczny projekt poszczególnych pomieszczeń w moim domu. Spędziłam trochę czasu nad szkicowaniem najdrobniejszych szczegółów i przeszukałam internetowe aukcje i sklepy w poszukiwaniu idealnych dodatków. Wkrótce nasz dom otrzyma to, co było zawsze w mojej głowie.

Dzięki temu, że wreszcie znalazłam czas na porządkowanie, ostatecznie wyjęłam z szaf wszystkie rzeczy, które chciałabym wymienić na coś innego. Kurteczki, swetry, bluzki, koszulki, spódnice i sukienki - wylądowały w wielkiej walizce i już we czwartek pojawią się na wyprzedaży. Jeśli nie pozbędę się wszystkiego - wrzucę rzeczy na allegro lub poczekam na kolejną wyprzedaż. Chcę czegoś innego. Chcę też innych torebek, biżuterii i dodatków. Chcę z tymi, które są jeszcze w domu, pożegnać się na zawsze. Czas na odmianę.

Z pomalowanymi na miętowo paznokciami u rąk i lawendowymi paznokciami u stóp, przejrzałam zawartość garderoby i stworzyłam listę rzeczy na nowy sezon. Moją ukochaną zdobyczą będzie szalik lub komin w kolorze fluo. Tego jeszcze u mnie nie było - zwykle stawiałam na stonowane kolory - czy byłam trochę szara? Chcę być teraz bardziej kolorowa. Kolor w ubiorze doda koloru rzeczywistości.

Jednym z najprzyjemniejszych efektów mojej pracy w tym tygodniu był arkusz menu. Od dawna z wyprzedzeniem planuję nasze posiłki, zawsze jednak menu wyglądało mało imponująco - zwykle sama, w "roboczy" sposób rysowałam poszczególne kolumny, wydzielając na kartce miejsce na obiad, śniadanie i kolację. Chcę jednak, aby moje otoczenie było po prostu piękne - stworzyłam więc arkusz, dzięki któremu nawet planowanie dań będzie przyjemne i zachęcające. Od razu wydrukowałam kilka egzemplarzy. Na zaś.


W kolejnym tygodniu wiele rzeczy zrobię na "zaś". 
A jakie zmiany i decyzje powstały w waszym życiu?





Napisała Edyta Zając

Get Organized Month. Cookie swap

Kolejne miesiące mijają, a my (tak często) zapominamy o tym, że życie ma być interesujące, a nie nudne i monotonne. Realizujemy plany, robimy nowe, a w szale codzienności mija czas. Po kilku tygodniach stwierdzamy, że mieszkanie w tym kraju/mieście jest beznadziejne, otoczenie nie oferuje nam nic ciekawego, a znajomi stają się nudni. Co się z nimi wszystkimi stało? Kiedyś było inaczej, prawda?

Październik i Get Organized Month to świetny czas na zmianę i wprowadzenie innowacji w życie. Pierwszy tydzień mojego wyzwania ma być czasem dogadzania sobie, więc właśnie teraz (w ramach tygodniowej inspiracji) proponuję Tobie i sobie zorganizowanie spotkania Cookie Swap. Nie wyobrażam sobie niczego bardziej przyjemnego w październiku. Zasada jest podstawowa: zapraszasz znajomych pod pretekstem ciasteczkowej wymiany. Przygotowujesz odpowiednio swój dom, pieczesz (!) pokazowe smakołyki, przyjmujesz gości i zapominasz o całym świecie.

Cookie Swap jest przyjemnym pretekstem do spotkania nawet z dalszymi znajomymi, pozwala na szybkie i tanie zorganizowanie ciekawej imprezy i zostawia niezapomniane wspomnienia. Jeśli przygotujesz Cookie Swap starannie, gwarantuję Ci, że to spotkanie będzie najlepszym wydarzeniem tej jesieni. 





Kilka zasad przygotowywania Cookie Swap:
  • zaproś znajomych, którzy od czasu do czasu pozwalają sobie na pieczenie lub gotowanie. Ich zadaniem będzie przyniesienie ze sobą jednego rodzaju domowych ciasteczek - 5-6 tuzinów wystarczy. Goście mają spróbować każdego ciasteczka, a także wyjść z Twojej imprezy z 12. Oto prawdziwa wymiana.
  • przygotuj zaproszenia - możesz pokusić się o trochę kreatywności. Będzie dobrze jeśli na spotkaniu pojawi się około 5-6 osób. Zapewnisz gościom ciekawe towarzystwo i różnorodne ciasteczka do spróbowania. Jeśli chcesz, aby spotkanie było tematyczne (ciastka w wersji light, ciastka czekoladowe itd), powiedz o tym.
  • uprzedź znajomych, że oprócz ciasteczek ważne jest przyniesienie kilku kopii przepisu. Dzięki temu zainteresowani będą mogli wypróbować w domu nowo zdobyte receptury.
  • przygotuj dom na ciasteczkowe spotkanie: zadbaj o to, aby na stole, tuż przy talerzach ze smakołykami pojawiły się nazwy ciastek i ich twórców. Zastanów się też, gdzie umieścisz karty z przepisami i co do picia zaoferujesz gościom. Dobrym rozwiązaniem jest postawienie na stole  kilku pozbawionych cukru propozycji. Świetnym pomysłem jest też przygotowanie prezentu dla twórcy najlepszego smakołyku. Czemu nie ofiarować zwycięzcy słoika na ciastka? 
  • Nie zapomnij o przygotowaniu torebek lub tekturowych pudełek na ciasteczka, które zostaną zabrane do domu przez Twoich gości. Jeśli chcesz dodać blasku pakowaniu ciasteczek, przygotuj też wstążeczki, pisaki i wszystko to, co może pomóc w upiększaniu torebek i pudełek.
  • upiecz wspaniałe, domowe ciasteczka!


Zachęć swoich gości do spróbowania każdego ciasteczka, zapakowania każdej wersji do torebki lub pudełka, a także do oddania głosu na najlepsze wypieki spotkania. Nie zapomnij o dobrej muzyce, uwiecznij też to spotkanie. Myśląc o Cookie Swap już się uśmiecham ;)
środa, 3 października 2012
Napisała Edyta Zając

Get Organized Month. Tygodniowa lista rzeczy do zrealizowania

Organizacja codzienności jest tym, co zawsze sprawiało, że łatwiej osiągałam nawet najbardziej ambitne cele i bez stresu przechodziłam przez wyjątkowo trudne sytuacje. Uporządkowane, szare dni są świetną podstawą dla najbardziej spontanicznego i szalonego życia towarzyskiego, rozwijania talentów czy realizacji pasji. Teraz jednak organizacji w moim życiu brak, wciąż czuję, że zbyt chaotycznie żyję i zbyt wiele rzeczy sprawia, że czuję stres i bardziej się martwię. Rozpoczynam więc pierwszy tydzień mojego październikowego ogarniania od sporządzenia Listy Rzeczy do zrealizowania. Każdy dzień października związany będzie z jednym wyzwaniem, którego podjęcie przybliży mnie do ogólnego uporządkowania. Zadania dotyczą różnych obszarów życia, wiążą się z kreowaniem pięknego otoczenia, efektywnym sprzątaniem, zarządzaniem czasem w kontekście codziennego życia, ale i z pozbywaniem się śmieci. Różnych śmieci.






Lista Rzeczy do zrobienia na pierwszy tydzień października:

2 października - spójrz na kalendarz i zastanów się, jakie rocznice, urodziny, ważne wydarzenia mają mieć miejsce w październiku. Zaznacz je i włącz w telefonie lub na swoim profilu Remember The Milk przypomnienia o nich. Ważne jest, aby alert pojawił się co najmniej na dwa dni przed okazją do świętowania.
Przeglądanie kalendarza uzupełnij też o informacje o wydarzeniach, w których chcesz uczestniczyć - mogą to być konferencje, szkolenia, warsztaty, wernisaże czy premiery filmowe. Zastanów się, co będzie się działo w październiku, zapisz to i pozwól sobie na przeżywanie.

3 października - lato już za nami, więc czas na jesienne odświeżenie stylu. Otwórz szafę i bardzo dokładnie przyjrzyj się jej zawartości. Sprawdź, które ubrania już do niczego się nie nadają i wyrzuć je. Natychmiast. Zastanów się też nad tym, które rzeczy możesz naprawić, poprawić lub upiększyć - z pewnością znajdziesz gdzieś guziki, które odpadły, kurtki, które trzeba wyprać przed nowym sezonem lub swetry, które trzeba "ogolić". Wszystko, co musisz naprawić, odłóż na bok i pod żadnym pozorem ich nie używaj, ani nie umieszczaj z powrotem w szafie. Mogą do niej wrócić dopiero gdy będą jak nowe.
Teraz zastanów się, jakich rzeczy Ci brakuje w nowym sezonie? Pomyśl o nakryciu głowy, szalu, rękawiczkach, czyli o tym, co niezbędne podczas jesieni i zimy. Pamiętaj też, że dobry styl nie oznacza nowej garderoby każdego sezonu. Pomyśl więc nad tym, jakie dodatki odświeżą Twoje stroje, przemyśl kupno jakiejś jednej, porządnej rzeczy typu basic, a także jednej, zgodnej z nowymi trendami. Dzięki temu zapewnisz sobie ciuchy dobrej jakości, a jednocześnie nie dopuścisz do nudy. 

4 października - wkrótce rozpocznie się piękna jesień, ale i piękny czas deszczu i błota. Zadbaj o to, aby jak najmniej brudu dostało się do Twojego czystego domu i przygotuj domowy ociekacz na jesienno-zimowe obuwie. Wybierz się do sklepu i kup szeroką (najlepiej brązową) plastikową tackę, na której domownicy będą umieszczać swoje buty. Kiedy tylko wyschną, z łatwością usuniecie brud, nie niszcząc podłogi i nie tworząc wielkiego bałaganu tuż przy wejściu.

5 października - zdrowe odżywianie jest bardzo ważne - zapewnia nam mnóstwo siły i dobre samopoczucie. Zbyt często jednak jemy przypadkowo, a przez to nie dostarczamy sobie odpowiedniej porcji witamin. Dlatego przygotuj sobie arkusz tygodniowego menu. Kartkę A4 podziel na 7 kolumn (dni tygodnia) i 6 wierszy (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja, przekąski). Wydrukuj kilka  arkuszy. Teraz możesz przystąpić do planowania kolejnego tygodnia. W okienkach zapisz propozycje dań, które przygotujesz, łatwiej Ci też będzie zaplanować zakupy. Dzięki temu wydasz też mniej pieniędzy na jedzenie, bo będziesz dokładnie wiedział, co Ci jest potrzebne.

6 października - skontroluj swoją skrzynkę email. Jeśli posiadasz więcej niż jedno konto - zastanów się, czy jest Ci to potrzebne. Jeśli nie - usuń te, które są zbędne. Jeśli tak, zintegruj wszystkie konta tak, aby udało Ci się odbierać wszystkie wiadomości logując się tylko jeden raz (możesz to zrobić korzystając z Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird lub po prostu na gmail.com). Dzięki temu oszczędzisz mnóstwo czasu i niczego nie pominiesz.
Spójrz też na wiadomości, które dostajesz. Sprawdź, na które newslettery w ogóle nie reagujesz i usuń swój adres z bazy danych tych stron. Wyrzuć do kosza jak największą liczbę maili, a te, które pozostały w Twojej skrzynce, wrzuć do konkretnych folderów (np. sprawy finansowe, maile od męża, zakupy, praca). Łatwiej odnajdziesz wiadomości, a w skrzynce odbiorczej pojawiać się będą tylko aktualne wiadomości.

7 października -  porządkowanie relacji też ma znaczenie. Zastanów się nad tym, ilu osobom obiecywałeś spotkanie w ostatnim czasie. Bardzo często działamy w taki właśnie sposób - przy okazji rozmowy  wspólnie planujemy wyjście na drinka, imprezę w domu, wyjście do kina. A potem... wszystko jakoś się rozchodzi w czasie. Nadeszła jednak chwila na zmianę i dotrzymywanie słowa. Zapisz na kartce wszystkie osoby, z którymi miałeś się spotkać. I zacznij umawiać się z nimi na konkretne dni.

8 października - początek miesiąca to doskonały moment na ustalenie swoich finansowych zobowiązań. Stwórz listę płatności, które są stałe w Twoim życiu - zarówno w pracy, jak i w domu. Może co miesiąc płacisz ZUS, rachunki, kredyt? Nie zapomnij o żadnej sprawie i ustal przypomnienia, które uchronią Cię przed konsekwencjami spóźnienia. Dopilnuj, aby przypomnienia pojawiały się kilka dni przed terminem płatności i zacznij oszczędzać między innymi na odsetkach i karach.







wtorek, 2 października 2012
Napisała Edyta Zając

Get organized month. Finally.

Nadejście października nigdy mnie nie ekscytowało. Rozpoczynał się smutny, mroczny okres w roku. Krótkie dni, mało słońca, brak nadziei na szybkie nadejście maja. W tym roku jednak mam kilka wyzwań przed sobą i myślę, że dzięki temu pożegnam się z negatywnym, jesienno-zimowym nastrojem. Właściwie nie tyle pożegnam się z nim, co po prostu negatywnego, jesienno-zimowego nastroju nie będzie.



Ten właśnie rozpoczynający się październik będzie dla mnie  przełomowym okresem, tak jak wrzesień 2011. Rok temu rozpoczęłam mój ukochany projekt 30 days to change, teraz rozpoczynam kolejny - Get Organized Month. Właśnie w październiku doprowadzę do porządku swoje zmienione tak bardzo życie. Moja dzisiejsza rzeczywistość jest zupełnie inna niż ta rok temu. Skończone studia, maleńkie dziecko, nowe mieszkanie, nowa praca. Do tego zmieniona fryzura, zaskakujące wyzwania i... kompletny chaos. Mimo pozornego porządku czuję, że wiele rzeczy muszę zorganizować, ustalić sensowne rytuały, zadbać o każdą sferę życia i stworzyć we własnym domu twierdzę - miejsce idealne także do pracy. 

Get Organized Month to czas ogarniania rzeczywistości w każdym jej aspekcie. Zarządzanie życiem to dla mnie coś więcej niż psychologiczne podejście do doświadczania świata. Jest to raczej kompleksowe spojrzenie na swoje plany, możliwości, ograniczenia i wizje. Dotyczy zarówno osiągania sukcesów w pracy, jak i szukania porządku we własnej kuchni. To bardziej całościowe spojrzenie na to, co się dzieje w życiu, bez ograniczania się. Związek, życie towarzyskie, relacje. Porządki w domu, urządzanie miejsca pracy, kolorystyka miejsc, wybór wygodnego fotela. Estetyka pomieszczeń, relaksacja po pracy, doświadczanie. Wszystko. 

Get Organized Month to cztery tygodnie, podczas których krok po kroku skupię się na organizowaniu swojego życia. Każdego dnia znajdę jedno zadanie, które będzie przeze mnie zrealizowane, powstanie na ten temat osobny artykuł, a na stronie facebookowej LSA pojawi się przypomnienie. Po kolei zaprowadzę porządek w każdej sferze życia. Zadania dotyczyć będą przeróżnych aspektów życia. 



Oto zasady:
  • na każdy dzień przypada jedno zadanie związane z ogarnianiem życia. idea jest prosta: zorganizowane życie umożliwia spokojne realizowanie planów i doświadczanie wielu nowych rzeczy. chaos sprawia, że wciąż zajmujemy się tym samym i nie mamy miejsca na spontaniczność.
  • wyzwanie dnia to nie wszystko. każdy tydzień zawierać będzie inspirację tygodnia - coś, co koniecznie będę musiała zrobić, aby poczuć chociaż lekką ekscytację. coś ciekawego. coś nowego. coś zabijającego rutynę. po co? po czterech tygodniach cotygodniowe przeżywanie czegoś ekscytującego będzie naturalne.
  • podstawą działań będzie tworzenie list rzeczy do zrobienia - rytuałów, które wspomogą zarządzanie domem, planami i realizacją zadań, które tworzą prozę życia. zbyt często zajmujemy się wyjątkowymi aspektami naszego świata, wizjami na przyszłość. zbyt często marzymy, a bardzo rzadko sprawiamy, że szara rzeczywistość staje się kolorowa i przyjemna.





poniedziałek, 1 października 2012
Napisała Edyta Zając

Technologia Blogger.
Mój blog na temat odchudzania:
eporady

Zapisz się do newslettera

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

- Copyright © Life Skills Academy -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -