Archive for wrzesień 2011

30 Days to Change | Radzenie sobie z listą spraw do załatwienia

Kilka dni temu zaproponowałam Ci zadanie, które poprawi Twoją zdolność zarządzania czasem. Czerpiąc z metod Davida Allena i jego Getting Things Done, zmieniłam wiele w moim życiu i przekonałam się, jak łatwe może być radzenie sobie z tysiącem (dosłownie!) spraw do załatwienia. Okazuje się, że gdy wykonamy pierwszy krok, czyli  zbierzemy w jednym miejscu wszystko, co powinniśmy zrobić, kolejne etapy pracy nad tymi zobowiązaniami wydają się jeszcze bardziej przyjemne. 


Podczas minionych dni zapełniałeś listę niedokończonych spraw. Według Davida Allena, każda z zapomnianych lub po prostu pominiętych spraw, każde odłożone na inny dzień zadanie sprawia, że nasza efektywność osobista znika w błyskawicznym czasie. Nie ma jej, tak jak nie ma kreatywności, spontaniczności ani pozytywnych emocji. Gdy w głowie kłębią mi się myśli związane z uczelnią, pracą, projektami, zapomnianymi mailami, które czekają na wysłanie, przeoczonymi urodzinami, kolejnymi zadaniami na czas, czuję, że wariuję. Serce przyspiesza, adrenalina działa, ale już nie mobilizująco, przygryzam nerwowo wargi i oczywiście mam problemy z zasypianiem. To sytuacja ekstremalna, ale okazuje się, że za każdym razem, gdy przeciążamy nasze umysły, nasze ciało działa tak, aby dosłownie zszargać nam nerwy. 


Bardzo dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji jest wyrzucenie z głowy wszystkiego co się tylko da. Wszystkich zadań, zobowiązań, niedokończonych tematów, zapomnianych działań, maili, telefonów. W ciągu minionych dni powinieneś przeanalizować kilka podstawowych sfer swojego życia:

życie rodzinne 
kontakty (znajomi, przyjaciele)
praca zawodowa
hobby/zainteresowania
emaile, wiadomości, smsy, telefony
sprawy finansowe
samorozwój
nadchodzące wydarzenia

Istotą tych działań jest zidentyfikowanie wszystkich obietnic, które złożyliśmy, rozpoczętych projektów, koniecznych spraw do załatwienia. Uwolnienie się od nich nie powoduje, że zapominamy o nich, jedynie pozwalamy swojemu umysłowi na chwilę odpoczynku i nabieramy sił do realizacji swoich celów.



Kolejnym krokiem, który powinniśmy uczynić, aby posunąć wszystkie swoje projekty do przodu, jest uporządkowanie ich. David Allen rozpoczyna proces porządkowania trochę później. W moim przypadku niezwykle skuteczne jest łączenie porządkowania zadań z ich jednoczesną analizą. Aby uprościć i usprawnić swoje działania, od kilkunastu miesięcy stosuję Remember The Milk, stronę, która (jeśli stosowana jest w odniesieniu do odpowiedniej teorii), sprawia, że każdy projekt wydaje się łatwy do zrealizowania.

Zachęcam Cię do wypróbowania RTM przez miesiąc, oczywiście korzystając z niezwykle skutecznej teorii Davida Allena. Spróbuj przejść przez etapy tej metody, unikając tworzenia setek papierowych list zadań.


Przejdźmy jednak do kolejnego etapu pracy nad dużą ilością zadań do wykonania. Jeśli nie korzystałeś jeszcze z RTM, polecam Ci artykuł wprowadzający do tematu - RTM Beginner - Krótka instrukcja obsługi
Zajmij się teraz porządkowaniem zadań, które zidentyfikowałeś podczas pierwszego etapu zarządzania swoim czasem. Oto zasady, których powinieneś się trzymać, aby przejść sprawnie do kolejnej fazy:

    • przeanalizuj każde zadanie, które zapisałeś. Teraz nie zajmujesz się ich realizacją, jedynie je klasyfikujesz, więc skup się tylko na tym. Co to za zadanie? Jeśli jest to np. "napisać pracę na zaliczenie" to częścią jakiego projektu ono jest? Czy możesz określić termin jego realizacji? Czy to jest coś pilnego? 
    • precyzuj każde zadanie! Nie "przeczytać książkę YX", ale "przeczytać 2 rozdziały książki YX". Każde z zadań ma być możliwe do wykonania już przy pierwszym podejściu.
    • dopasuj zadanie do projektu (czyli listy) w Twoim RTM. Nie wahaj się utworzyć nowej listy w razie potrzeby (po osiągnięciu celu listę z łatwością można usunąć). Pamiętaj też o tym, że jedna lista powinna dotyczyć jednego projektu czy też celu. Dlatego jeśli chcesz nauczyć się dwóch języków obcych, nie wrzucaj ich do jednego worka o nazwie "języki", ale stwórz dwie osobne listy - dzięki temu będziesz w stanie monitorować swoje postępy.
    • w miarę możliwości określ termin jego realizacji. Jeśli jest pilne, nadaj mu odpowiedni priorytet.
    • jeśli twoje zapiski są bardzo hasłowe np. "urodziny X", sprecyzuj te zadania. Co to znaczy "urodziny X"?  Musisz kupić prezent? Znaleźć salę? Upiec tort? Określ wszystkie zadania w ramach tego projektu (tak, to projekt - urodziny tej osoby wymagają wielu działań, więc stwórz dla nich osobną listę) i po kolei wpisuj je do RTM.
    • przeanalizuj i uporządkuj w ten prosty sposób wszystkie swoje działania, jakie zapisałeś wcześniej podczas identyfikowania niedokończonych spraw. Dopiero gdy przejdziesz przez ten etap, wykonasz kolejny krok. 
    • analiza i porządkowanie wymagają wiele czasu, szczególnie jeśli przyłożyłeś się do zadania związanego z identyfikowaniem zadań do wykonania. Dlatego jeśli poczujesz zmęczenie lub po prostu jest bardzo późno, odłóż pracę na kolejny dzień. Zanim powrócisz do kategoryzowania zadań, spróbuj wykonać kilka zadań (priorytetowych i pilnych), które znajdują się już w twoim systemie RTM. Najbliższe dni będą dla Ciebie bardzo pracowite - musisz nadrobić trochę zaległości, więc nie trać czasu. 



Oto kilka list, które pomogły mi w planowaniu i zapamiętywaniu zobowiązań:
Relacje (odwiedzić)
Relacje (zaprosić do siebie)
Sprawy domowe
Rzeczy do naprawy/konserwacji
Zakupy - kosmetyki
Zakupy - ciuchy
Maile do wysłania
Telefony do wykonania
Sprawy do Mamy


Powodzenia!




piątek, 30 września 2011
Napisała Edyta Zając

Kilka rad, dzięki którym zyskasz mnóstwo czasu przy czytaniu emaili

Każda osoba, która często korzysta ze swojej skrzynki email, wcześniej czy później musi radzić sobie z ogromną ilością maili - nieprzeczytanych, zajmujących miejsce, o nieokreślonej tematyce, niepotrzebnych, niesprawdzonych. Już jakiś czas temu postanowiłam usprawnić nieco moją pocztę. Wielokrotnie przecież musiałam spędzić dużo czasu, przeszukując swoją skrzynkę, bo gdzieś tam jest wiadomość, w której musi być ta informacja. Gdy po raz kolejny musiałam przekopać kilkaset maili, powiedziałam dość!




Oto kilka rad, dzięki którym korzystanie ze skrzynki email jest łatwiejsze, zajmuje mniej czasu i nie jest tak irytujące jak zwykle:

  • rezygnuj z programów, które powiadamiają o nowej wiadomości. Niestety, aplikacje, które na bieżąco informują Cię o nadejściu nowego emaila, nie służą Twojej efektywności. Osoby, które przez długi okres czasu używają tego typu oprogramowania, mają większe problemy ze skupieniem się na realizacji swoich zadań. Zamiast kończyć pracę, odrywają się od niej, sprawdzają facebooka, odświeżają skrzynkę pocztową. Nie wykonują konkretnych działań, jedynie rzucają okiem na przeróżne strony. Dlatego wyłącz powiadomienia i przestań korzystać z takich aplikacji. Wzmocnisz swoją zdolność do koncentracji i dzięki temu szybciej wykonasz zadania, które postawiłeś przed sobą.

  • sprawdzaj skrzynkę raz na kilka godzin, np. rano, w południe i tuż przed zakończeniem pracy. Nie częściej. Nie pozwól na to, aby Twoja skrzynka pocztowa decydowała o Twoim życiu. Bardzo rzadko zdarza się, aby wiadomości wymagały natychmiastowej odpowiedzi. Dlatego, aby zyskać trochę czasu, ustal ze sobą, że będziesz sprawdzać nowe emaile co kilka godzin. Aby nauczyć się tego, zastosuj jedną z blokad, którą zaproponowałam w artykule Kilka rad, dzięki którym odzyskasz utracony czas. Każda zmiana nawyków wymaga pracy, warto więc pomóc sobie odpowiednim oprogramowaniem. 

  • pisząc maile, używaj jasnych i naprowadzających sformułowań w temacie. Jak często otrzymywałeś maile z dziwnymi tematami np. "jbhsgjsahfj" zamiast "zdjęcia z imprezy 23.08.2011"? Wyobraź sobie, że w 2029 roku rozpoczniesz poszukiwania i właśnie zdjęć z 2011 roku będziesz potrzebować. Jakim kluczem się posłużysz, aby odnaleźć takiego maila? Niestety, prawda jest taka, że jeśli nie przekopiesz wszystkich maili, z pewnością nie znajdziesz tego jednego. Jeśli więc chcesz usprawnić swoje korzystanie ze skrzynki pocztowej, zacznij stosować prostą regułę pisania maili. Zawsze dokładnie określaj, co zawiera się w Twoim mailu (gwarantuję Ci, że wiele osób zacznie pisać podobnie do Ciebie). Informacja na temat..., zdjęcia z ...., dokumenty do umowy, faktura z .... - te wszystkie informacje ułatwią poszukiwania i Tobie i Twoim rozmówcom.

  • Stwórz foldery w Twojej skrzynce i regularnie je zapełniaj. Jedną z najlepszych metod zarządzania swoimi emailami jest stworzenie odpowiednich folderów tematycznych. Jeśli kupujesz mieszkanie i wiele informacji dostajesz na swoją pocztę, stwórz folder mieszkanie. Ułatwi Ci to poszukiwania i bez problemu odnajdziesz wszystkie potrzebne wiadomości w razie potrzeby. Zastanów się, jakie tematy najczęściej pojawiają się w Twoich mailach i załóż dla nich foldery.

  • Korzystaj z JEDNEGO adresu mailowego. Nic bardziej nie marnotrawi Twojego czasu jak sprawdzanie kilku kont pocztowych. Na szczęście jednak większość programów i stron, na których zakładamy nasze adresy email, umożliwia importowanie wszystkich posiadanych kont. Wejdź w ustawienia i zgromadź wszystkie swoje adresy w jednym miejscu. Dzięki temu wystarczy raz się zalogować, aby zorientować się, jakie ważne sprawy powinniśmy rozwiązać. Mnóstwo zaoszczędzonego czasu możemy poświęcić na swoje pasje.

  • Skorzystaj z filtrów. Dzięki tej opcji Twoje nowe maile, od razu po pojawieniu się w skrzynce, zostaną przeniesione do odpowiednich folderów, oznaczone gwiazdką, uznane za ważne i priorytetowe lub tez od razu odesłane do spamu. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu, który pewnie musiałbyś poświęcić na usuwanie lub przenoszenie maili do konkretnych folderów. Nie ma jednak sensu tracić niepotrzebnie czasu.

  • Zastosuj zasadę jednej minuty. Spróbuj zastosować tę zasadę i sprawdź, jak szybko poradziłeś sobie z dużą ilością maili w Twojej skrzynce. Postaraj się odpowiadać na maile w czasie nie większym niż 1 minuta. Niech Twoje wiadomości będą konkretne, zwięzłe, odpowiadaj na wszystkie pytania, które dana osoba Ci zadała (np. w 4 osobnych mailach). Jeśli potrzebujesz więcej czasu lub nie masz wszystkich koniecznych informacji ważnych dla tej wiadomości, przenieś ją do osobnego folderu np. o nazwie "odpowiedzieć do...". Dzięki temu usuniesz ze swojej świadomości ciężar pozostawionej sprawy do załatwienia i ze spokojem zajmiesz się resztą zadań. 

  • Odwołaj subskrypcję stron, które już Cię nie interesują. Jeśli w Twojej skrzynce znajduje się co najmniej 5 nieotwartych newsletterów lub lekcji on line, oznacza to, że nie są już Ci one potrzebne. Podejmij więc decyzję i zrezygnuj z tej subskrypcji. Pamiętaj, że jeśli poświęcisz sekundę na usunięcie niepotrzebnych maili, nic takiego się nie stanie w Twoim życiu. Jeżeli jednak zajmiesz się usuwaniem 3000 niepotrzebnych maili, trochę cennego czasu stracisz...


wtorek, 27 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Zadanie na 24 dzień odmiany | Sprawy zapomniane

Jak wygląda Twoja sytuacja dzisiaj? Ile masz rzeczy do zrobienia? Jeśli korzystasz z list zadań lub systemów, w których zapisujesz to, co powinieneś zrealizować, odpowiedz: ile tych zadań masz? Od długiego czasu używam Remember The Milk. Mam wiele list i 1186 rzeczy do zrobienia. Dużo, prawda? Zastanów się teraz, jak wiele spraw do załatwienia jest w Twoim życiu. W każdej dziedzinie, każdego miesiąca i roku. Każdego ranka. W każdym miejscu, w jakim przebywasz. Niezakończone sprawy, zapomniane zobowiązania, konieczne porządki, rzeczy do naprawy, przedmioty do oddania.


Wszystko, czego nie zdążyłeś jeszcze dokończyć, zmienia Twoje życie. Każda zapomniana sprawa tkwi w Twojej głowie, wpływa na Twoją podświadomość i obniża efektywność. Bez względu na to, jak bardzo chcesz zapanować nad swoją przyszłością, rzeczy do załatwienia hamują Cię i uniemożliwiają rozwój i osiąganie sukcesu.





Dlatego dziś zapanujesz nad swoją przeszłością. To zadanie, które pomoże Ci dojść do podstaw zarządzania czasem i umożliwi Ci skuteczne oddziaływanie na swoje życie. 


Oto reguły, do których powinieneś się zastosować podczas wypełniania tego zadania:


  • przygotuj sobie system, w którym zapiszesz rzeczy niedokończone. Może to być strona on line, notes czy cokolwiek innego, co ułatwi Ci panowanie nad zobowiązaniami. Pamiętaj o tym, że dziś zajmujesz się jedynie zapisaniem tych wszystkich spraw, niczym innym.

  • Twoim celem jest zgromadzenie maksymalnej ilości spraw niedokończonych (polecam przy okazji lekturę fantastycznego człowieka - Davida Allena, który jest mistrzem tej metody zarządzania czasem). Pamiętaj, że musisz zapisać w swoim systemie dokładnie wszystko, co masz do zrobienia, o czym masz pamiętać, do kogo masz zadzwonić i co załatwić.

  • Nie ważne jest to, jaka jest waga tych zadań. Twoim dzisiejszym zadaniem jest zgromadzić dosłownie wszystko, co masz do wykonania - od podlewania kwiatków do dwa dni po oddanie pracy magisterskiej do promotora. 

  • przeszukaj każdy skrawek Twojego otoczenia - co jeszcze powinieneś zrobić? Co miałeś zamiar wykonać? Jakie przedmioty trzeba naprawić? Oddać do serwisu? Sprawdzić? Czy na Twoich półkach znajdują się książki do przeczytania? Zapisz to. Idea jest taka: wszystko, co zalega w Twojej głowie niszczy Twoją kreatywność i obniża efektywność pracy. Rozprasza Cię i nie pozwala na realizowanie celów. Dlatego postaraj się zidentyfikować każdą sprawę do załatwienia i zapisując ją w swoim systemie, uwolnij swój umysł.

  • przeciążony ilością spraw do załatwienia umysł, pracuje na zwolnionych obrotach. Dlatego sprawdź następujące obszary i zidentyfikuj wszystkie niedokończone sprawy, zobowiązania i projekty:
skrzynka email (coś musisz przeczytać, sprawdzić, wysłać maila, wykonać telefon - sprawdź czy w emailach, które pozostały w Twojej skrzynce jest coś do załatwienia. Jeśli nie - wyrzuć te wiadomości, które niepotrzebnie zajmują miejsce w pamięci skrzynki i w Twojej głowie.

folder "pobieranie" w Twoim komputerze (po co ściągałeś te rzeczy? jeśli masz zamiar coś z nimi zrobić, zapisz to, jeśli nie - wyrzuć te pliki)

notatki (w formie elektronicznej, w telefonie, w notatnikach czy na kartkach, które wprowadzają chaos. Przejrzyj wszystkie te rzeczy i zapisz zadania do wykonania.)

książki na półkach

szafki (ile przedmiotów musisz naprawić/zmienić/oddać/sprzedać? zapisz to.)

gazety, czasopisma, magazyny (jeśli chcesz je przeczytać, zapisz to jako zadanie, jeśli nie - musisz koniecznie pozbyć się tych zbędnych przedmiotów)

relacje (zastanów się nad zadaniami do wykonania także w tej dziedzinie. O czym masz pamiętać? Co załatwić? Z kim się spotkać? W jakiej sprawie? Naczelna zasada: pozbądź się tego ze swojej głowy.)




Takim sposobem przeglądnij zawartość każdej szuflady w Twoim życiu. Każdej dziedziny. Wszystko sprawdź i skrupulatnie zapisz. Jeśli coś Ci się przypomni lub uznasz, że dobrze byłoby wykonać coś jeszcze - także to jak najszybciej zapisz. Takie przebłyski pamięci lub nowe pomysły świadczą o pobudce.  Twój umysł zauważa nowe możliwości, a kreatywność znów zaczyna się w nim przejawiać.


Zadanie 24 dnia odmiany jest bardzo wymagające, ale niezwykle satysfakcjonujące. Gwarantuję Ci, że nie skończysz go w 2 a nawet w 5 godzin. Zachęcam Cię jednak do zrealizowania go w maksymalnym stopniu - jeśli nie skończysz go dziś, wróć do niego jutro, pojutrze, za tydzień.

Już jutro zaproponuję Ci rozwiązanie, które pomoże Ci w realizacji tych wszystkich zadań. 


poniedziałek, 26 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Zadanie na 23 dzień odmiany | Pożeracze czasu

Za każdym razem, kiedy czuję, że nie zrealizowałam moich celów, które zaplanowałam na początku tygodnia, dostrzegam, jak wiele niepotrzebnych rzeczy robiłam w międzyczasie. Często tłumaczyłam sobie, że jeśli wybrałam własnie to a nie inne działanie, oznacza to, że nic innego nie mogłam w danej chwili robić. Jeśli wybrałam czytanie książek, zamiast realizacji projektu, uważałam, że własnie kolejnej lektury NAPRAWDĘ potrzebowałam. Czy na pewno?

Ile marzeń się oddaliło? Jak wiele celów stało się mniej realnych?




Każdy z nas wykonuje mnóstwo niepotrzebnych rzeczy dzień za dniem. Spędzamy czas przed telewizorem, za często czytamy brukowce, rozmawiamy całymi godzinami przez telefon, omawiając wciąż te same sprawy. Niektóre kobiety 5 godzin pracują nad swoimi paznokciami. Mężczyźni całe wieczory spędzają oglądając powtórki meczów.


Po co?



Jeśli chcesz rzeczywiście popracować nad swoim zarządzaniem czasem, zacznij od samego początku. Oto zadanie na dzień dzisiejszy, błyskawiczne do zrealizowania.

Oto zasady:

  • przeanalizuj cały miniony tydzień, dzień za dniem. Zapisz na kartce wszystkie pożeracze czasu. Na co marnujesz czas? Które działania były niepotrzebne? Zastanów się nad każdym dniem, każdym popołudniem i wieczorem. Bądź surowy dla siebie.
  • pomyśl nad przyszłym tygodniem i wyobraź sobie, jak prawdopodobnie zmarnujesz swój czas. Oczywiście, każdemu z nas wydaje się, że spędzimy każdy dzień bardzo produktywnie, ale proszę, bądź obiektywny. W które dni spędzisz czas przed telewizorem, oglądając po raz kolejny ten sam program? Kiedy przegadasz kilka godzin ze znajomym, omawiając ten sam temat kolejny raz? Po raz kolejny bądź surowy i ostry w ocenie i postaraj się przewidzieć to, co zrobisz. Zapisz to wszystko. Dzięki temu łatwiej poradzisz sobie z pożeraczami czasu.
  • kiedy już wyobrazisz sobie swoje przyszłe pożeracze czasu, zaznacz na kartce 80% tych pożeraczy, które zlikwidujesz w najbliższym tygodniu. Bardzo skrupulatnie podejdź do sprawy.
  • Zawieś swoją listę w widocznym miejscu i wyeliminuj działania zbędne, które nic nie wniosą w Twoje życie. Pracuj nad tym, a w szybkim czasie przekonasz się, jak wiele czasu zyskałeś.


Powodzenia!





niedziela, 25 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Tydzień Planowania Swojego Czasu

Dzień 22-30 Tydzień Planowania Swojego Czasu






Rozpoczynamy ostatni tydzień wielkich życiowych zmian. Przez minione dni pracowaliśmy nad ulepszeniem swojego życia, rozwijaliśmy samoświadomość i podejmowaliśmy decyzje, które gwarantowały nam życiowy sukces.

Choć wielokrotnie zaznaczałam, jak ważne jest planowanie swojego czasu, w tym tygodniu pragnę zwrócić na to szczególną uwagę. Dlatego zasadą podstawową na te ostatnie dni jest:


zwracaj uwagę na to, co robisz i ile czasu ci to zajmuje. Zaangażuj się w każde zadanie, które Ci zaproponuję i walcz o zakończenie procesu, który już w znaczący sposób Cię odmienił.


To najważniejsza rzecz w tym tygodniu.
Zanim zaproponuję ci kolejne zadanie, które dopełni odmiany, proszę upewnij się, że masz w swoim otoczeniu przedmioty, które wymieniłam w artykule Time Management Must Haves.

Zdobądź je i przygotuj się na jutrzejszy dzień!


Miłych zmian!

 
piątek, 23 września 2011
Napisała Maciek

30 Days to Change | Jak ulepszyć swój związek? | Zadanie na 20 dzień odmiany

Zastanów się, jak często nachodzi Cię myśl o tym, co mógłbyś zrobić z drugą połówką. Na początku związku robimy mnóstwo fascynujących rzeczy - przygotowujemy ciekawe randki, oglądamy filmy, chodzimy do kina, na spacery, wyjeżdżamy w piękne miejsca. Im dłużej jednak trwa związek tym mniej fascynacji w nim jest. 

Masz wrażenie, że doskonale wiesz, jak druga osoba zareaguje na Twój pomysł. Wydaje Ci się, że potrafisz dokładnie opisać, jak zachowa się po przyjściu z pracy. Masz pewność - wiesz jak spędzi czwartkowy wieczór. 

Przerażający jest jednak nie tyle fakt istnienia rutyny, ale to, że amerykańskie badania naukowe wykazały, że jedynie 7% zdradzających mężczyzn (podejrzewam, że podobnie jest w przypadku kobiet) uznaje, że powodem ich skoków w bok jest brak satysfakcji z życia seksualnego. Najczęstszą przyczyną rozpadu związków jest rutyna i nuda. Kołowrotek, ustalony plan dnia: praca - dom - sen - praca.


Dziś, z okazji 20 dnia odmiany, którą przechodzimy w ramach projektu 30 Days to Change, chcę zaproponować Ci niezawodną metodę, dzięki której zapewnisz sobie ochronę przed rutyną, powróci żar do Twoich relacji z partnerem, a wasz związek się umocni i zapewni mnóstwo satysfakcji.





Zasady:

  • stwórz w swoim systemie zarządzania czasem listę, którą zatytułujesz "Nasz związek",  "Życie małżeńskie" czy jakkolwiek Ci odpowiada. Oczywiście zachęcam do stworzenia takiej listy na stronie Remember The Milk. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak usprawnić swoją pracę na tej stronie, polecam moje artykuły na temat RTM.
  • wypełnij listę - zapisz w niej wszystkie możliwe pomysły na urozmaicenie waszego związku. Np. kupić podwójny prysznic, zorganizować przyjęcie dla par, pójść na karaoke i wspólnie coś zaśpiewać, wyswatać kogoś, pójść na kurs salsy, wyjechać na romantyczny weekend w góry. Zapisz tam wszystko, co chcesz doświadczyć ze swoim partnerem i nie zapominaj o ciągłym uzupełnianiu tej listy. Umów się ze sobą, że co kilka dni spojrzysz na nią i wybierzesz coś ekscytującego do zrobienia.
  • nie cenzuruj się i nie ograniczaj. Twoje szczęście zależy od Ciebie, więc pozwól sobie na realizowanie swoich marzeń, także tych związanych ze związkiem. Starania nie kończą się w momencie zdobycia drugiej osoby. 
  • szukaj inspiracji - różne czasopisma od czasu do czasu umieszczają artykuły związane ze zwalczaniem rutyny - zadbaj więc o swój związek i od czasu do czasu wprowadź w niego fascynację.
czwartek, 22 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Zadanie związane z ciałem |Kolejne ćwiczenie na dzień 18

Trwa tydzień Perfekcyjnego Stylu Życia. Poczas miesiąca zmian skupiamy się nie tylko na samorozwoju czy porządkowaniu swojego życia, ale też na pracy nad swoim wyglądem zewnętrznym. Dziś 18 dzień odmiany i właśnie dziś wymagamy od siebie więcej niż wcześniej.



Oto co musisz zrobić dzisiaj, jeśli chcesz, aby Twoja odmiana była kompletna:

  • zapisz się do fryzjera. Nie ważne czy masz długie czy krótkie włosy, nie ważne czy jesteś kobietą czy mężczyzną - zrób to. Modyfikacja fryzury jest dowodem na to, że rzeczywiście chcemy zmienić coś w swoim życiu. To sygnał, że nic już nie jest takie samo, że przed nami nowe możliwości. Dlatego spotkaj się z fryzjerem pod koniec tygodnia Perfekcyjnego Stylu Życia i zrób ze sobą coś, czego zawsze chciałeś. Pozwól sobie na szaleństwo i na spełnianie marzeń.

Zanim jednak pojawisz się w salonie, postaw na odżywianie włosów - korzystając z domowych sposobów opisanych na stronie The Body. Naturally zadbaj o nie. Kiedy już pojawisz się u fryzjera,Twoje włosy będą przygotowane na wielką metamorfozę.




  • zastanów się nad swoim stylem ubierania się. Wiesz na pewno po czym można poznać osobę, która jest pewna siebie, wie czego chce i wywołuje pozytywne odczucia innych ludzi. Taka osoba ma swój styl - ubiera się w sposób, który odzwierciedla jej osobowość, pokazuje kim ona jest, jakie ma cechy charakteru i co w sobie ceni. Jeśli więc nie wiesz, jaki jest Twój styl, dowiedz się. Pamiętaj, że definiowanie swojego stylu to nie 10 minut pracy. Pozwól sobie na poznawanie tego, co lubisz, skup się na poszukiwaniach. To ciężka praca, która jest bardzo satysfakcjonująca.


Oto kilka przydatnych linków, które mogą pomóc Ci w pracy nad swoim stylem ubierania:

Mystyle.com - to miejsce, w którym odnajdziesz mnóstwo aktualnych trendów, wiele porad i wskazówek.
Messycloset.com - tutaj z łatwością uporządkujesz swoje ubrania. Polecam fotografowanie swoich zestawów - dzięki temu spojrzysz na siebie z innej perspektywy i dopracujesz swój styl.
Tutaj możesz zrobić test, który pomoże Ci nieco w poszukiwaniach. Twój styl to Twoja osobowość, dlatego postaraj się, aby zmiana, której dokonujesz w sobie od dwóch tygodni, wyrażała się na zewnątrz.





  • wykonaj zadanie dnia. Weź czystą kartkę papieru (możesz też skorzystać z zeszytu rozwojowego). Podziel ją na dwie części. W jednej z nich napisz dużymi drukowanymi literami "PRAWDZIWY JA", a w drugiej "IDEALNY JA".
Teraz musisz wypełnić te kolumny. W pierwszej z nich napisz (jak najbardziej obiektywnie) jaki jesteś. Opisz swój wygląd jak obserwator. Jak się widzisz, jakie masz zalety, a jakie wady.

W kolumnie drugiej napisz teraz, jaki chciałbyś być. Jakie są Twoje marzenia? Co mogłoby być inne? Jakie zmiany mogłyby zajść? Postaraj się, aby lista była kompletna i odwierciedlała Twoje prawdziwe myśli. Nikomu jej nie pokażesz, więc możesz napisać całą prawdę.

Teraz porównajmy obie kolumny. Czym one się różnią? Jak wiele brakuje Ci do ideału. Czy cechy z drugiej kolumny mogą zostać wypracowane czy raczej nie?

Odpowiedz sobie na kilka pytań (najlepiej będzie jeśli to zapiszesz):

  1. Wybierz ze swojej listy "IDEALNY JA" te cechy, które są realistyczne, możesz je w sobie wypracować. Pomyśl teraz, dlaczego chciałbyś je posiadać? Jaki będziesz? Czy one zapewnią Ci spełnienie? Będziesz lepszym człowiekiem? Odczujesz satysfakcję? Te cechy umożliwią Ci wykonywanie czegoś? Powiedz po co chciałbyś je posiadać? Czy praca nad sobą, aby te cechy mieć będzie opłacalna?
  2. Wybierz ze swojej listy "IDEALNY JA" te cechy, które nie są realistyczne, są niemożliwe do wypracowania i nigdy nie będziesz mógł ich posiadać. Dlaczego znalazły się na Twojej liście? Jacy są ludzie, którzy je mają? Czy są w jakimś stopniu lepsi od Ciebie? Jakie inne cechy (np. charakteru) mają te osoby? Może tu nie chodzi o ich wygląd zewnętrzny, ale inne aspekty, które podziwiasz?

 Praca nad swoim wyglądem zewnętrznym jest bardzo ważna. Każdy z nas (także osoby niewidome!) chce wyglądać dobrze i pragnie, aby jego wygląd zewnętrzny był spójny z jego charakterem. Dlatego teraz, gdy już znasz odpowiedzi na te pytania, wiesz, dlaczego chcesz wyglądać tak, a nie inaczej, rozpocznij działania.

Zapisz się na siłownię lub fitness.
Zacznij odżywiać się zdrowo.
Pij dużo wody.
Często się relaksuj.


Jeśli Ty o siebie nie zadbasz, nikt tego nie zrobi za Ciebie.



wtorek, 20 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Zadanie na jutro (czyli na dzień 18!) | Oddaj się!

Dokonywanie zmian w swoim życiu to seria eksperymentów. Na początku wydaje się, że tak naprawdę nawyki są proste do zmienienia, a podejście do ludzi i pozytywne z nimi relacje zależą od humoru, nastroju, "chcenia". Jak często myślałeś, że jeśli tylko byś chciał, to możesz być miły? Ale dziś akurat Ci się nie chce?

Zmiany charakteru, stylu życia, odżywiania czy zachowania nie dzieją się w próżni. Jeśli chcemy dokonać zmian, musimy się liczyć z tym, że odmienia się również życie innych ludzi, tych, którzy nas otaczają. Jeśli pragniesz metamorfozy, wpłyniesz na męża, żonę, mamę, babcię czy koleżankę z pracy, która zawsze stara się dostrzec Twoje niepowodzenia. Jeśli stajesz się kimś lepszym, jeśli (w swoich oczach) jesteś dokładnie taki, jaki chcesz być, inni ludzie reagują. Cieszą się tą zmianą, inni zazdroszczą, następni chcą dowiedzieć się, jak to zrobiłeś. Ludzie po prostu są.

Dlatego zadanie na 18 dzień jest związane bezpośrednio z osobami, z którymi masz kontakt. Z każdym człowiekiem, który pojawia się w Twoim życiu właśnie tego, osiemnastego dnia programu 30 Days to Change.

Zadanie na jutro to projekt całodniowy. Musisz pamiętać o nim cały czas, dlatego proponuję Ci je już dziś. Myślę, że jest ono dość trudne, ponieważ na co najmniej 12 godzin musisz zapomnieć o sobie. Musisz zwracać uwagę na potrzeby innych. Szukać blasku w osobach, które pojawiają się w Twoim życiu. Zapominasz o swoich potrzebach. Zapominasz o swoich preferencjach. Wystrzegasz się tyranii i podejmowania decyzji za innych. Spełniasz każdą prośbę każdego człowieka, który się z nią zwróci do Ciebie. Oddaj się innym ludziom w 100%!




Oto zasady, według których masz spędzić jutrzejszy dzień:

  • zadbaj o wszystkich ludzi, którzy się pojawią w Twoim życiu jutro. Jeśli będziesz mieć gości, także niezapowiedzianych, postaraj się ugościć ich najlepiej jak potrafisz. Przygotuj ulubione danie dla ukochanej osoby. Zadzwoń do rodziców, aby pogadać i dowiedzieć się co u nich. Słuchaj tych ludzi, pozwól im się wygadać. Potraktuj ich jak egzotyczne kwiaty, które trzeba pielęgnować z całych sił. 
  •  spełniaj prośby swoich bliskich. Każdą prośbę, nawet taką, która dotychczas Cię irytowała. "Podaj mi pilot od telewizora" - robisz to. "Zrób mi kawę" - robisz to. "Pójdziesz po bułki?" - robisz to. Wyobraź sobie, że każda ta prośba jest oznaką głębokiego zaufania i miłości. Tak, właśnie takich uczuć. Nie wygodnictwa, nie złośliwości, ale zaufania i miłości. Osoba, która Cię o coś prosi, pragnie Twojej uwagi. Chce być zaopiekowana. Prosząc Cię o coś daje do zrozumienia, że bardzo chce być zauważona przez Ciebie. Zależy jej na Tobie.
  • na wszelkie pytania odpowiadaj życzliwie i z uśmiechem. Ile razy usłyszałeś słowa typu "Nie chce mi się odkurzać dzisiaj, mogę zrobić to innego dnia"? A ile razy zareagowałeś zniecierpliwieniem, irytacją? Ile razy pokazałeś, jak wielki zawód sprawiło to jedno pytanie? Jeśli ktoś nie ma ochoty na wykonywanie pewnych zadań, zrozum to. Każdy z nas ma słabszy dzień, jednak większość z nas rozumie istnienie "słabszego dnia" jedynie w kontekście swojej osoby. Nie bądź człowiekiem zadufanym w sobie. Pewne rzeczy można zrobić później, prace domowe nie są najważniejszymi sprawami w domu. Może Twój bliski chce czegoś innego? Daj mu więc spokój i pozwól mu na wolność. Niech robi to, na co ma ochotę.
  • przez 12 godzin stosuj się do zasad dobrego wychowania. Zwracaj uwagę co i jak mówisz. Unikaj niekulturalnych słów, mów "dzień dobry", "dziękuję", "proszę" tak często jak możesz. Każde słowo, którego używasz wpływa na każdego człowieka, który Cię słyszy. Zadbaj więc o innych ludzi, dobierając odpowiednio słowa. Bądź uprzejmy. Jutro masz być idealnie wychowany. Bądź lepszy niż dotychczas (oczywiście w imię dbania o innych ludzi).
  • wyjdź naprzeciw marzeniom innych. Co Twoja ukochana zjadłaby najchętniej na kolację? Zrób to i zaskocz ją miłą kolacją po ciężkim dniu pracy. Idea jest prosta: spełniasz marzenia innych przez 12 godzin. Nie pytasz, ale robisz dla nich coś miłego, sprawiasz przyjemność, zgadujesz pragnienia. Tylko 12 godzin. Zobaczysz różnicę.
  • Unikasz wszelkich kłótni, konfliktów, sprzeczek czy spięć. Jutro ma być bardzo dobrze. Idealnie. Miło. Nie ulegaj irytacji. Doskonale przecież wiesz, że jeśli na to nie pozwolisz, nie zdenerwujesz się, ani nie wybuchniesz. Dlatego nie dopuść do nawet najmniejszej sprzeczki. 
  •  Poświęć czas. Wiele problemów w związkach wynika z tego, że w pewnym momencie ludzie ze sobą nie rozmawiają. Owszem, omawiamy menu na przyszły tydzień, albo mówimy o planach na weekend, jednak przestajemy pytać o bardziej osobiste sprawy. "Co myślisz o...", "Co chciałbyś....". Kiedy ostatnio zapytałeś bliską osobę, jakie ma marzenia. Tak, myślisz, że doskonale o tym wiesz, jednak marzenia się zmieniają, tak jak ludzie. Poświęć jutro czas i zapytaj bliskich o rzeczy ważne. Porozmawiajcie.


Wydawać się może, że stosowanie się do tych kilku zasad będzie banalnie proste. Owszem, dla wielu osób nie będzie to nic wielkiego, jednak wśród nas są takie, które szybko się denerwują, reagują gwałtownie na stres, nie próbują zrozumieć stanowiska innej osoby, zakładają jedynie, że są złośliwe. Takie osoby będą przeżywać trudne chwile podczas trwania 18 dnia zmian. Dlatego życzę i Wam i sobie cierpliwości, chęci i  determinacji. Na 12 godzin zapominamy o wszelkich konfliktach. Jednie - oddajemy się innym. Trzymam kciuki i liczę na wasze refleksje - piszcie na Facebooku lub w komentarzach o tym, jak idzie Wam realizowanie tego całodniowego projektu.


poniedziałek, 19 września 2011
Napisała Edyta Zając

30 Days to Change | Tydzień Perfekcyjnego Stylu Życia

Dzień 15-21 - Tydzień Perfekcyjnego Stylu Życia 




Prace nad zmianami w naszym życiu trwają. W ciągu minionych dwóch tygodni zrobiliśmy więcej niż do tej pory:

-wyrzuciliśmy mnóstwo zbędnych rzeczy, przeszukaliśmy szafy, zrobiliśmy porządek z ubraniami, butami, dodatkami

- posegregowaliśmy dokumenty (kilka rozwiązań, jak je archiwizować, zaproponuję już wkrótce), wyrzuciliśmy zbędne kartki papieru

- przekonaliśmy się, że wiele kosmetyków, które mamy tak naprawdę już nie są przydatne, niektóre straciły ważność, a inne nam już nie odpowiadają

-stworzyliśmy listę rzeczy, które są w dobrym stanie, ale już nie pasują do naszego stylu życia. Dlatego jesteśmy skłonni je przekazać komuś innemu, może sprzedać

- posegregowaliśmy czasopisma, wiele z nich wyrzuciliśmy, niektóre zostawiliśmy (jak je przechowywać - dowiesz się niebawem)

- sprawdziliśmy dokładnie, jakie prace domowe mamy jeszcze do wykonania. Dzięki obchodowi (który opisałam tutaj) przeszukaliśmy cały dom i znaleźliśmy mnóstwo niedokończonych zadań do wykonania. Podkleić obrazek z Paryża, wyczyścić drukarkę, naprawić białe korale - to tylko kilka zadań, które pojawiły się na mojej liście (sprawdź jak efektywnie tworzyć listy zadań, które będą Ci ułatwiać pracę - tutaj o tym napisałam)

- spróbowaliśmy wielu nowych rzeczy: zupełnie inaczej niż do tej pory spędziliśmy weekend, każdego dnia robiliśmy coś innego, coś fascynującego i dzięki temu uwolniliśmy kreatywność!

- przekonaliśmy się, że zmiana naszego stylu ubierania na kilka dni jest możliwa

- pracowaliśmy nad swoimi relacjami, ulepszaliśmy je, a efekty okazały się zadziwiające


    Obok fantastycznych zmian dotyczących Twojej produktywności, samorozwoju i doświadczania musimy spróbować, jak to jest żyć w sposób perfekcyjnie zdrowy. Od 15 do 21 dnia zrezygnujemy z niezdrowej żywności, skupimy się na pielęgnacji zdrowia, będziemy się ruszać i zadbamy o swoje ciało. 

    Podczas tego najbliższego tygodnia umówmy się, że zastosujesz się do kilku podstawowych zasad:
    • na 7 dni rezygnujesz z niezdrowej żywności, tzn. nie pozwalasz sobie na słodycze, fast foody, słodkie napoje, alkohol ani żadne inne używki. Robisz eksperyment czyli przez 7 dni żyjemy w sposób PERFEKCYJNIE ZDROWY



    • przygotowujesz zdrowe posiłki, jeśli brak Ci inspiracji, koniecznie sprawdź, jakie danie proponuję Ci na blogu The Body. Naturally. Aby przekonać Cię do zmiany stylu odżywiania, w tym tygodniu na blogu The Body. Naturally. zamieszczę kilka nowych fantastycznych przepisów na dania, które są o wiele lepsze od tych niezdrowych. 


    • pozwalasz sobie na sen. Przez 7 dni musisz spać nie mniej niż 7 godzin, ale i nie więcej niż 8. To wystarczy, aby procesy regeneracyjne w Twoim organizmie działały w stu procentach. Sen zapewnia opóźnienie procesów starzenia, niweluje stres i wspomaga pracę mózgu. Dbaj o siebie.



    • wybierasz dowolne 5 dni (z tych 7 oczywiście!) i dopasowujesz do nich ćwiczenia fizyczne, jakie będziesz wykonywać. Zapisz się na fitness, idź na siłownię lub na basen, pobiegaj. Ważne jest jednak to, aby ćwiczenia nie trwały krócej niż 40 minut. W tym czasie masz naprawdę pracować nad sobą - zrobić rozgrzewkę, wykonać ćwiczenia intensywne, ale i dostosowane do Twoich możliwości. Nie zapominaj też o ćwiczeniach relaksacyjnych po skończonych zajęciach. To zapewni Ci fanstatyczne samopoczucie.



    • zadbasz o swoje ciało - zaproponuję Ci na facebooku kilka metod pielęgnacji ciała, które z pewnością poprawią jego wygląd. Przygotuj się na wielkie zmiany - takie są możliwe jedynie wtedy, gdy skupimy się na każdym aspekcie zmian. Wyobraź sobie, jak chciałbyś wyglądać, a następnie, krok po kroku, zadbaj o te obszary, które dotąd sprawiały Ci problem. Jeśli chciałbyś uzyskać jakąś radę lub dowiedzieć się, jak poradzić sobie z konkretnym problemem, napisz o tym w mailu ([email protected]). Postaramy się jak najszybciej udzielić Ci cennych wskazówek.  





      Mam nadzieję, że równie pozytywnie podejdziesz do tej sfery odmiany, jak do poprzednich. Oprócz propozycji związanych z Perfekcyjnym Tygodniem, zaproponuję Ci kilka innych ćwiczeń, które wspomogą Cię w samorozwoju. Nie zapominaj o tym, że jeśli Ty o siebie nie zadbasz, nie zrobi tego nikt inny za Ciebie.
      piątek, 16 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      30 Days to Change | Odmień swoje relacje z innymi | Zadanie na 14 dzień odmiany

      Wyobraź sobie, że poznajesz dzisiaj kogoś nowego. Ten człowiek jest fasycnujący. Zachwyca Cię. Widzisz też, że i Ty wzbudzasz jego zainteresowanie. Jak z nim rozmawiasz? Jak na niego patrzysz? 

      Przypomnij sobie pierwsze rozmowy z miłością swojego życia. Ta osoba była idealna, prawda? Zauważałeś wtedy mnóstwo jej zalet. Podobała Ci się. Miała ładny głos. Świetne poczucie humoru. Jak z nią wtedy rozmawiałeś? Jak patrzyłeś? W jaki sposób odbierałeś od niej telefon?


      Nasze relacje z innymi ludźmi są w dużej mierze zależne od czasu, jaki upłynął od pierwszego spotkania. Na samym początku jesteśmy zauroczeni drugą osobą, interesujemy się tym, co ma ona do powiedzenia, chcemy są poznać, więc zadajemy mnóstwo pytań. Chcemy słuchać. Częściej też mówimy komplementy, zachwycamy się jego (nawet najmniejszymi!) osiągnięciami, szukamy okazji, żeby powiedzieć coś, co wywoła w niej uśmiech.



      Niestety, im dłużej trwa nasza znajomość, tym bardziej nudni stajemy się my. Zapominamy o tym, aby zapytać drugą osobę o miniony dzień (przecież mniej więcej wiem, co robiła!), nie prawimy już komplementów (przecież wie, że mi się podoba!), nie okazujemy zachwytu tak często jak wcześniej (przecież ona mną się nie zachwyca!), a tym bardziej nie walczymy jak kiedy o każdy uśmiech (przecież ja też mogę mieć zły dzień!).


      Relacje z innymi ludźmi zmieniają się i psują przede wszystkim ze względu na ciągłe wyrzuty, które mamy wobec drugiego człowieka. On mnie nie docenia, on jest złośliwy, ja nigdy przecież nie słyszę komplementów, tak ciężko pracuję, a nikt mnie nie docenia. Jak często myślałeś w ten sposób?

      Jednak można zrobić kilka rzeczy, które odmienią nasze relację z innymi ludźmi - z rodzicami, ukochanym, przyjaciółką.


      Dziś nastaw się na docenianie i podziwianie drugiej osoby.
      Doceniać to zauważać to, co inni robią dla nas. Nie ważne czy to drobiazg czy coś ogromnego. Zauważ, co ta osoba robi każdego dnia, aby umilić Ci czas? Nawet jeśli jest to sprzątanie tej części domu, której nienawidzisz sprzątać - zauważ to!


      Podziwianie - to podkreślanie osiągnięć, zalet i umiejętności drugiej osoby. Wypisz teraz koniecznie 7 takich jej wielkich "plusów". Może potrafi fantastycznie pielić grządki? Może świetnie gotuje? Może znów osiągnęła sukces w pracy? Wypisz 7 takich "plusów" i już dziś zacznij podziwiać ją za to, co potrafi. Każdy z nas, aby rozwijać się i cieszyć życiem, potrzebuje admiracji. Słowa podziwu wywołują dobry nastrój, podnoszą samoocenę i działają w sposób magiczny na tę osobę. Sprawiają, że wzrasta jej motywacja i stara się o wiele bardziej niż wcześniej. 


      Nie zwracaj uwagi na to, kiedy Ty ostatnio usłyszałeś miłe słowa od tej osoby. Komplementy i życzliwość wracają jak bumerang - w krótkim czasie i Ty będziesz doceniany. Ktoś musi zrobić pierwszy krok. Tak. To musisz  być Ty.




      czwartek, 15 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      Zarządzanie przestrzenią | Inspiracja vol.2

      Oto kolejna dawka inspiracji związanych z organizowaniem przestrzeni.








      Uwielbiane:







      Fantastycznie to wszystko wygląda!



      środa, 14 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      30 Days to Change | Stań się człowiekiem elokwentnym | Zadanie na 13 dzień odmiany

      Zastanówmy się dzisiaj: co w innych ludziach skłania nas do wyciągania wniosków na ich temat? Wygląd zewnętrzny? Tak, z pewnością - po tym, jak ktoś się ubiera możemy stwierdzić czy jest pracownikiem budowlanym czy lekarzem na dyżurze. A może wygląd nie ma takiego znaczenia, o naszych wnioskach decyduje zachowanie? Tak, ale jaka część zachowania?
      Dziś pokuszę się o stwierdzenie, że na podstawie słownictwa innych ludzi wyciągamy wnioski. Wyobraź sobie człowieka, który bez względu na sytuację, używa ciągle tych samych słów i zdań. Kiedy Ci się coś uda, zawsze słyszysz tak samo brzmiące gratulacje, a gdy stajesz przed jakimś wyzwaniem zawsze słyszysz "połamania nóg". Czasem aż modlisz się, żeby ten właśnie człowiek nie dowiedział się, co planujesz. Drażni Cię. Jego słowa Cię drażnią.


      Okazuje się, że osoba mówiąca w sposób nudny i przepełniony komunałami i banałami różni się od osoby elokwentnej w bardzo niewielkim stopniu. Wystarczy 50 słów więcej w naszym słowniku, aby mówić w sposób interesujący i błyskotliwy. Ludzie, którzy posługują się bogatszym słownictwem są lepiej postrzegani przez otoczenie, uznawani za bardziej inteligentnych i elastycznych. Takie osoby mają większą szansę na ciekawą pracę i są lepiej traktowani przez swoich szefów. Częściej powierza im się odpowiedzialne zadania i szybciej awansują. Również konktakty z płcią przeciwną są bardziej dla nich satysfakcjonujące - inni, słyszący wyszukane słownictwo, reagują w fantastyczny sposób.


      Aby osiągnąć poziom mistrzostwa w zakresie słownictwa wystarczy jeśli wykonasz dzisiejsze zadanie dnia. 

      Zapisz na kartce słowa, które najczęściej pojawiają się w Twoich wypowiedziach. Mogą to być też wulgaryzmy, banały i komunały. Zapisz też wszelkie hasełka.
      Następnie sprawdź w słowniku synonimów (np. tutaj), jak można zastąpić te częste wyrazy. Wypowiedz na głos każde z tych słów, sprawdź, które pasuje Ci najbardziej. Pamiętaj, że osoba elokwentna to ta, która posługuje się bogatym słownictwem, które odpowiada jej w 100%. Naucz się więc nowych słów. Poczuj je. Nie zapomnij ich zapisać.

      Podobnie zrób z wszelkimi hasełkami, które stosujesz codziennie. Zastanów się, jak mógłbyś je zmienić, czym zastąpić. Może zamiast oklepanych zdań można zastosować zwykłe, ale pięknie brzmiące zdanie? Zamiast "ale wypas", powiesz "to jest zachwycające"? 
      Pomyśl, jak bardzo Twój wizerunek zależy od tego, co mówisz.




      Wystarczy 50 słów, aby stać się osobą błyskotliwą. Zacznij stosować swoje nowe słowa, a w szybkim czasie przekonasz się, jak zmienia się stosunek innych ludzi do Ciebie.

      Napisała Edyta Zając

      Zarządzanie przestrzenią | Inspiracja

      Zarządzanie życiem to nie tylko podejmowanie decyzji jakie zadania wykonamy następnego dnia, ale i... układanie swojej przestrzeni. Oto kilka zdjęć - inspiracji, które pewnie spodobają się tym, którzy pragną upiększyć i uporządkować rzeczy w swoim domu.

















      I mój faworyt!


      Przydatne, prawda?


      poniedziałek, 12 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      30 Days to Change | Planuj i osiągaj! Zadanie dnia 11

      Za nami już tyle dni, podczas których zmienialiśmy się! Wszystko jest na dobrej drodze - nasze nastawienie się zmienia, przekonujemy się, że można podejmować dezycje, które prowadzą nas do sukcesów i spełniania marzeń. 

      A najważniejsze jest to, że uświadamiamy sobie, że jeśli pozostaniemy tacy sami jak wczoraj, nasze jutro też się nie zmieni.



      Zadanie dnia 11 jest skierowane szczególnie do osób, które lubią aktywne życie, mają nie 100, a 300 celów, a ich wymagania i marzenia rosną, stają się coraz bardziej ambitne. 

      Zadanie to jest dwufazowe. Pierwszy etap rozpoczniesz przed snem. Drugi etap zakończysz wieczorem następnego dnia. Zachęcam Cię gorąco do próby - spróbuj przez cały tydzień, od poniedziałku do piątku, wykonywać ten schemat. Przekonasz się szybko, jak usprawni to Twoją pracę i zapewni Ci realizację dosłownie wszystkiego.



      Pierwszy etap: Tuż przed snem zastanów się, co musisz zrobić następnego dnia. Oczywiście jak zwykle zachęcam do tworzenia list przy pomocy Remember The Milk (jak to zrobić dowiesz się tutaj). Nadaj priorytety swoim zadaniom (najważniejsze to te, które Cię rozwijają w jakimkolwiek kierunku).

      Drugi etap: wykonujesz go następnego dnia wieczorem, wtedy kiedy nie będziesz już pracował nad realizacją swoich planów. Spójrz na swoją listę zadań. 

      Czego nie wykonałeś? 
      Jak sądzisz co musiałoby się stać, abyś zrealizował wszystkie zadania? 
      Może zadanie było zbyt skomplikowane? Potrzebujesz do wykonania innych ludzi?
      Przeformułuj je tak, aby w końcu było wykonalne.
      A może udało Ci się wszystko? Koniecznie ustal, z czego to wynikało!


      Zapamiętaj jaki jest schemat: codziennie wieczorem kontrolujesz, co udało Ci się zrealizować danego dnia. Oceń swoją produktywność, poznaj przyczyny porażek i sukcesów w osiąganiu celów. Kolejny krok to stworzenie nowej listy na kolejny dzień. I tak przez 5 dni roboczych.


      Spróbuj.

      Napisała Edyta Zając

      30 Days to Change | Zaczep znajomego - zadanie na 9 dzień odmiany

      Jeśli pragniemy prawdziwie odmienić swoje życie musimy pomyśleć o każdym jego aspekcie. Wielkie zmiany dokonują się też w naszych relacjach z innymi ludźmi. Mamy mnóstwo znajomych, poznajemy ich lepiej lub gorzej, jesteśmy ciekawi, jakimi ludźmi są, ale tak naprawdę... nigdy nie było okazji, żeby się lepiej poznać.
      Mamy przyjaciół - takich, którzy mieszkają w domu obok, ale i takich, od których dzielą nas setki kilometrów. Kontakt z nimi już nie jest taki, jak kiedyś... Nie ma kiedy się spotkać, jest tyle pracy, czas tak szybko leci...

      Znasz te wymówki? Ile razy już rezygnowałeś z nawiązania rozmowy ze znajomym lub przyjacielem? W czasach pędu i przyspieszonego tempa bardzo często skupiamy się na niewielkiej grupie bardzo bliskich znajomych. Czasem jest tak, że spotykamy się z innymi tylko w czasie spotkań rodzinnych. Świat zewnętrzny nie istnieje.. Jedynie od czasu do czasu wspominamy jak to było.. wciąż poznawać nowych fascynujących ludzi.

      Bliskie relacje rodzinne i wąskie grono najbliższych przyjaciół to coś niewykle cennego. Jednak powinniśmy pamiętać, że osoba chcąca osiągnąć sukces w życiu, spełniona i rozwijająca się to taka, która nie obawia się kontaktów z ludźmi spoza swoich najbliższych "fanów".  



      Człowiek, który nawiązuje nowe znajomości, rozwija kontakty z dopiero poznanymi ludźmi w błyskawiczny sposób staje się mistrzem komunikacji, jest skłonny do empatii i przede wszystkim ma szeroką ogólną wiedzę o świecie. Łatwiej się z nim rozmawia, sprawia wrażenie osoby sympatycznej i uczyć się wywierać wpływ na innych. 




      Zadanie na dzisiaj jest bardzo proste. Umów się sam ze sobą, że przez najbliższe dwa tygodnie każdego dnia porozmawiasz z dawno niewidzianym przyjacielem, wyślesz krótką wiadomość do znajomego, zapytasz kolegę z pracy co u niego. Nastaw się na kontakt z ludźmi. Słuchaj ich. Pozwól im się wygadać i dowiedz się, jakimi ludźmi są. Zdziwisz się, jak wiele fantastycznych pasji mają Twoi znajomi! 

      Jeśli aktualnie pracujesz nad czymś i wydaje Ci się, że nie masz na razie czasu na nawiązywanie dłuższych rozmów, wyślij codziennie jedną krótką wiadomość do zapomnianych, starych znajomych. Zapytaj, co u nich. Okaż zainteresowanie. Przyznaj, że dawno nie rozmawialiście. Bądź przyjacielem.


      Powodzenia!
      sobota, 10 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      Remember The Milk - wytwarzanie nowych nawyków

      Wyobraź sobie wszystkie rady na temat zdrowego stylu życia, jakie usłyszałeś w ciągu ostatniego roku. Trzeba wypijać 1,5 l wody dziennie. Trzeba każdego dnia wypijać filiżankę zielonej herbaty. Używać kremu do rąk tuż przed snem. Ćwiczyć codziennie przez co najmniej 30 minut.


      Pomyśl teraz o wszystkich nawykach, które mogłyby zmienić Twoją codzienność - jakie nawyki chciałbyś wdrożyć w swoje życie? Z czym są one związane? Ze zmianą sposobu odżywiania? Uprawianiem sportu? Samorozwojem? Określ jeden, najważniejszy nawyk, jaki chciałbyś wytworzyć w sobie i (korzystając z Remember The Milk) podążaj za dalszymi wskazówkami. Pozwól, że przedstawię tę technikę na przykładzie nawyku wypijania 8 szklanek wody dziennie.





      1. Zastanów się jak często chciałbyś wykonywać daną rzecz. W moim przykładzie powinnam wypić szklankę wody 8 razy dziennie. Oznacza to, że powinnam stworzyć zadanie (np. w liście "Samorozwój") "Wypij szklankę wody" i skopiować je tak, aby identycznych zadań było 8.

      Aby to zrobić, wystarczy jeśli zaznaczysz zadanie, rozwiniesz pasek funkcji dla zadań i kilkakrotnie naciśniesz "podwój zadanie".






      2. Teraz musisz przystąpić do ustalania trybu przypominania o zadaniach. Mój nawyk to picie szklanki wody 8 razy dziennie. Najlepiej byłoby, gdybym wypijała szklankę wody co pół godziny, zaczynając od 9:00 rano.
      Aby ustalić taki tryb, zaznaczam pierwsze zadanie i w kolumnie, która znajduje się po prawej stronie uzupełniam wiersz "Kiedy". Wystarczy wpisać datę, od której rozpoczynamy wdrażanie nawyku i godzinę (pierwsze zadanie ma rozpocząć się o 9:00 rano).

      3. Wykonaj tę czynność ze wszystkimi zadaniami, jakie stworzyłeś, ustal jednak czas ich wykonania tak, aby pomóc sobie w wytworzeniu nawyku. 
      Stworzenie kilku identycznych zadań ma jednak sens tylko wtedy gdy chcesz wytworzyć dzienną rutynę - tak jak w przypadku picia wody w ciągu dnia. Jeśli jednak chcesz popracować nad stworzeniem rytyny tygodniowej czy rocznej (wizyty u dentysty, robienie prania, opłaty) koniecznie przeczytaj ten artykuł.


      Od tej pory będziesz otrzymywał przypomnienia o konieczności wykonywania jakiegoś zadania dokładnie o tej godzinie, którą sobie ustaliłeś. Okazuje się, że mniej więcej po 21 dniach polegania na systemie RTM i przypomnieniach, mamy już wytworzony silny nawyk wykonywania danej czynności. Działamy wtedy automatycznie i nie potrzebujemy RTM w tym przypadku.
      Bardzo pomocne, prawda?


      Polecam serdecznie!


      Napisała Edyta Zając

      30 Days to Change | Tydzień Próbowania Czegoś Nowego

      Dzień 8-14 - Tydzień Próbowania Czegoś Nowego



      Każdy z nas pragnie odmiany, jednak zwykle nie wiemy, co to tak naprawdę oznacza. Oczywiście mamy podstawowe cele, pragnienia i marzenia, ale czy to jest to, czego chcemy najbardziej?

      Pierwsze, bardzo ważne kroki są już za nami. W pierwszym tygodniu uporządkowaliśmy swoje otoczenie i wyczyściliśmy je z wszystkich zbędnych rzeczy. Zachęcam do prowadzenia tego procesu przez wszystkie 30 dni odmiany. W ciągu miesiąca nasze otoczenie może stać się zupełnie innym miejscem - stać się przyjemną, funkcjonalną i przydatną przestrzenią, w której możemy prowadzić nasze, pełne szczęścia i sukcesów życie. Usprawnianie otoczenia przeprowadzimy jednak w następnym miesiącu - mam nadzieję, że będziesz mi towarzyszyć.



      Tydzień Próbowania Czegoś Nowego to wyzwanie, które zmusi Cię do poszerzenia swoich horyzontów. Jeśli przeprowadzić ten tydzień zgodnie z kilkoma zasadami, przekonasz się, jak wiele doświadczysz. 

      Jest bardzo prawdopodobne, że w ciągu tego tygodnia znajdziesz swoją życiową pasję, rozwiniesz zainteresowania, które przedtem były poza Twoim zasięgiem i wzmocnisz swoją samoocenę. Osoby, które pozwalają sobie na sprawdzanie siebie, szukają nowych wyzwań, decydują się na zrobienie czegoś, czego wcześniej się obawiały, mają większe poczucie własnej wartości, wierzą w siebie i czują się pewniej w sytuacjach społecznych. Poprawiają się również ich zdolności komunikacyjne, łatwiej nawiązują rozmowy i kontakt z innymu ludźmi. Same plusy. Do tego dochodzi oczywiście aspekt rozwoju osobistego - nowa pasja, nowe znajomości, mnóstwo inspiracji i chęć do sprawdzania siebie częściej.


      W tym tygodniu musisz spełnić kilka warunków. Oto zasady, którymi musisz się kierować, aby dokonać zmian:
      • Doświadczanie: każdego dnia spróbujesz czegoś nowego, zupełnie nie pasującego do Ciebie. Może to byc potrawa, której w życiu byś nie spróbował. Jesteś typem sportowca? Spróbuj zajęć, które nie pasują do Twojego stylu życia. Wyjedź gdzieś, gdzie nigdy nie byłeś. Pamiętaj: sky is the limit. Nic Cię nie ogranicza - jedynie Ty siebie sam. 

      • Spędzanie czasu: umów się sam ze sobą, że najbliższy weekend będzie zupełnie inny niż pozostałe. Jeśli odsypiasz w wolny dzień cały tydzień - wstań bardzo wcześnie rano. Jeśli sobota to dzień wielkich porządków - nie rób tego - wyjdź na długi spacer lub spędź ranek na czytaniu książek (sprzątanie rozłóż na kolejne dni tygodnia). Przestaw się w 100%, zmień sposób spędzania weekendu i sprawdź, czy to Ci odpowiada. Jeśli przerwiesz rutynę, uwolnisz kreatywność i dostrzeżesz nowe możliwości.



      • Słownictwo: stwórz listę słów, którymi najczęściej się posługujesz, a następnie, za pomocą słownika synonimów (np. tutaj), wybierz kilka słów zastępczych - takich, które Ci się podobają i . Tydzień Próbowania Czegoś Nowego to także czas na zmianę słownictwa. Stosuj nowe wyrazy zamiast ulubionych, starych.

      • Samorozwój: raz dziennie czytaj literaturę fachową. Szukaj informacji związanych z Twoimi Strefami Eksperckimi. Każda chwila poświęcona na zapoznawanie się z czasopismami, wiadomościami on line czy też z książkami związanymi z naszymi ulubionymi dziedzinami, doprowadza nas do posiadania wielkiej wiedzy na dany temat. Dlatego każdego dnia, przez 7 dni czytaj, dowiaduj się i poznawaj!



      • Relacje: ten tydzień to również czas na doświadczanie czegoś nowego w relacjach z innymi. Każdego dnia zadbaj o to, aby kontakt z Twoimi bliskimi był jak najlepszy. Zmień podejście do członków rodziny, staraj się ze wszystkich sił okazywać im empatię. Zanim okażesz zdenerwowanie, zastanów się, czy dana osoba rzeczywiście chciała zrobić Ci na złość, czy raczej okoliczności wywołały dane zachowanie. Postaraj się również dwa razy w tygodniu wyjść gdzieś z kimś bliskim - może to być spacer, kino, jakiś wyjazd. Ma być inaczej, lepiej, bardziej ekscytująco.


      • Wygląd zewnętrzny: zmień swój styl na te kilka dni. Możesz użyć innego makijażu, a jeśli jesteś mężczyzną - zapuść bródkę. Nie ważne, że to nie jest w Twoim stylu - zmień cokolwiek, bądź odważny. Przekonaj się jakie to jest ekscytujące!

      Dzięki temu projektowi Twoja pewność siebie będzie wzrastać w zastraszającym tempie! Decydowanie się na doświadczenie czegoś innego niż zwykle uwalnia kreatywność, wzmacnia samoocenę i wywołuje pozytywny nastrój. 


      Pamiętaj, że każdy dzień ma być inny - postaraj się wykonać wszystkie te zadania każdego dnia. Zrób to świadomie - dokonaj zmian, doświadczaj. 

      Postanowiłam, że zamiast pisać kolejne posty na temat tego, jak ja radziłam sobie z tym zadaniem, będę umieszczać te wiadomości  na Facebooku. Będę z niecierpliwością oczekiwać na wiadomości od Ciebie.
      piątek, 9 września 2011
      Napisała Edyta Zając

      Technologia Blogger.
      Mój blog na temat odchudzania:
      eporady

      Zapisz się do newslettera

      Enter your email address:

      Delivered by FeedBurner

      - Copyright © Life Skills Academy -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -